Kennispagina

SEO

Hier vind jij kennisartikelen over de belangrijkste facetten van het SEO vakgebied.

Je bent hier: Home » SEO

Wil jij SEO leren?

Dan ben je hier aan het juiste adres! Deze pagina biedt jou concrete handvatten om SEO te leren. Lees onze kennisartikelen om je SEO helemaal eigen te maken. De SEO kennisartikelen worden de komende tijd stevig uitgebreid, dus houd deze pagina in de gaten!

 

 

Kennisartikelen  over SEO

Wat is SEO?

Nieuw in het SEO vakgebied? Lees hier wat SEO is en waarom het belangrijk is.

LEES HIERONDER VERDER

Zoekwoorden analyses

Maak diverse zoekwoorden analyses om SEO kansen te benutten.

ZOEKWOORDEN ANALYSES

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn cruciaal voor SEO. Lees hier alles over zoekwoorden.

ZOEKWOORDEN

SEO stappenplan

Volg deze SEO handleiding bij het schrijven van nieuwe teksten.

SEO STAPPENPLAN

SEO woordenboek

Zoek SEO termen op in ons SEO woordenboek. Meer dan 50 SEO termen vind je hier!

SEO WOORDENBOEK

On Page SEO

Leer je webpagina’s te optimaliseren voor je bezoekers én Google!

ON PAGE SEO

Zoekwoorden onderzoek

Leer waarom je zoekwoorden onderzoek doet en hoe je het uitvoert.

ZOEKWOORDEN ONDERZOEK

Wat is SEO?

SEO is een online marketing discipline waarbij je het aantal relevante websitebezoekers via zoekmachines verhoogt. SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt het ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

Met SEO beïnvloed je diverse factoren die de rankings van jouw website op Google verbeteren. Op deze pagina geven wij jou uitleg over de belangrijkste SEO-termen en leren we je wat er nodig is om meer organisch zoekverkeer te krijgen!

 

Wat zijn rankings?

Bij het bedrijven van SEO spreken we vaak over rankings. Met rankings bedoelen we: de positie van jouw website in de zoekresultatenpagina van Google op een bepaald zoekwoord. Een positie van 1 t/m 10 betekent meestal dat je op de gewilde pagina 1 van Google staat.

Goed om te weten is dat de rankings van jouw website niet alleen afhankelijk zijn van het zoekwoord. Google past de zoekresultaten onder andere aan op de locatie en zoekgeschiedenis van de zoeker.

Wat is de SERP?

De zoekresultatenpagina van een zoekmachine wordt SERP genoemd. Dit staat voor Search Engine Result Pages. De SERP van Google bestaat uit twee soorten resultaten:

Organische zoekresultaten

De SERP bestaat op de eerste plaats uit organische zoekresultaten. Voor deze zoekresultaten wordt niet betaald. Google bepaalt op basis van geavanceerde algoritmen welke websites het meest relevant zijn voor de zoekopdracht.

Alle verkeer dat jij op je website krijgt via Google en waar je niet voor betaald, wordt organisch verkeer genoemd. Bij SEO is het doel om de hoeveelheid relevant organisch verkeer te maximaliseren.

Betaalde zoekresultaten

Naast de organische zoekresultaten, toont Google tevens advertenties. Dit worden ook wel betaalde of gesponsorde zoekresultaten genoemd.

In het geval van Google staan de betaalde zoekresultaten bovenaan en onderaan de pagina. Voorheen stonden de advertenties ook aan de rechterkant van de pagina, maar dit doet Google niet meer. Je herkent de advertenties aan de afkorting ‘adv’ voor de URL.

Knowledge graph

In de afbeelding zie je naast betaalde en organische zoekresultaten, tevens een voorbeeld van de Knowledge Graph. Hiermee probeert Google de vraag van de zoeker direct te beantwoorden in de SERP. De Knowledge Graph is onderdeel van de organische zoekresultaten, want er wordt (nog) niet voor betaald aan Google.

Wat is SEO en wat is de Google SERP?
Google vs Bing: grafiek van zoekmachinegebruik in Nederland
Google heeft bijna een monopoliepositie in Nederland wanneer het aankomt op zoekmachinegebruik.

Zoekmachines: waarom alleen Google?

Op deze website spreken we eigenlijk altijd over Google wanneer we het over zoekmachines hebben. De verklaring hiervoor is eenvoudig: Google heeft in Nederland een marktaandeel van ongeveer 94%. Bing (van Microsoft) is de nummer 2 met ongeveer 3,5% marktaandeel. Dit gegeven maakt SEO voor andere zoekmachines eigenlijk niet de moeite waard, vandaar dat Sterkon zich 100% focust op Google.

Het verschil tussen SEO en SEA

Omdat er erg veel verwarring over is, even kort het verschil tussen SEO en SEA. Als je deze pagina tot hier hebt gelezen, weet je inmiddels wat SEO is. SEA daarentegen staat voor Search Engine Advertising. In Nederland wordt dit ook wel zoekmachine adverteren genoemd.

SEO gaat dus over het verhogen van relevant verkeer via de de organische zoekresultaten van Google en SEA gaat over het verhogen van relevant verkeer via de betaalde zoekresultaten van Google. Voor SEA betaal je, voor SEO niet. Wanneer je SEO uitbesteedt dan betaal je uiteraard wel voor de diensten die je afneemt bij het marketingbureau, maar je betaalt niet aan Google. Je kan SEO ook zelf leren en dan kost het je niets. Aan jou de afweging of de hoeveelheid tijd en energie die je hier in moet stoppen afweegt tegen de kosten van het uitbesteden.

SEA gaat verder dan adverteren via de zoekmachine. Met Google Ads (voorheen AdWords) kun je ook op andere websites adverteren dan Google. Dit netwerk van websites noemt Google het Displaynetwerk. Dit netwerk bestaat uit duizenden websites die samenwerken met Google. Dit kunnen websites zijn die Google zelf in handen heeft, zoals Gmail of Youtube, maar ook andere websites, zoals Nu.nl of Weeronline.

SEO ranking factoren

Alweer heel wat jaren geleden waren er maar een paar simpele factoren die rankings beïnvloedden. SEO was toen niet veel meer dan het toepassen van enkele trucs en het verkeer stroomde binnen. Veel bedrijven kregen hier later spijt van omdat ze later een penalty kregen van Google voor het niet volgen van hun richtlijnen.

Hoewel zoekmachine optimalisatie bij velen nog altijd het ‘trucjes imago’ heeft, is anno 2018 het tegenovergestelde waar. Er zijn diverse, complexe factoren die rankings beïnvloeden. Vandaag de dag staat goede SEO eigenlijk gelijk aan het bedrijven van goede online marketing.

De belangrijkste factoren die SEO beïnvloeden verdelen we onder in vier hoofdcategorieën. Deze categorieën kun je zien als de fundering van SEO:

l

Content

De inhoud van je website.

Lees meer over content

Autoriteit

De kracht van je website.

Lees meer over autoriteit

Techniek

De motor van je website.

Lees meer over techniek

Gebruikerservaring

De ervaring op je website.

Lees meer over UX

Content

Content is king wordt er wel eens gezegd. SEO specialisten bedoelen hiermee dat de content op je website eigenlijk het allerbelangrijkste is. Zonder de juiste content is er geen SEO en dus ook geen goede rankings of organisch verkeer. Onder content verstaan we niet alleen teksten. Ook afbeeldingen, video’s, animaties etc. zijn content.

Voorwaarden voor goede SEO content

  1. Voorziet in een behoefte: er moet zoekbehoefte zijn aan jouw content. Anders is er geen zoekvolume, dus ook geen zoekverkeer.
  2. Uniek: de content mag nergens anders op het internet voorkomen. Met plagiaat of met kopiëren kom je nergens.
  3. Hoog van kwaliteit: Met name teksten, moeten goed geschreven zijn. Zo beoordeelt Google bijvoorbeeld wel degelijk de grammatica op jouw website.

Content optimalisatie

SEO optimalisatie voor content, wordt ook wel ‘on page SEO’ genoemd. Dit betekent dat je teksten, afbeeldingen en andere soorten content optimaliseert voor zoekmachines. Er zijn diverse on page SEO factoren die jouw rankings beïnvloeden. We verdelen ze onder in zichtbare en onzichtbare factoren op je pagina.

Zichtbare SEO factoren

  • De meta title: dit is de titel van je webpagina. Deze zie je in de tab van je browser.
  • Headings: dit zijn koppen en subkoppen op je webpagina. In HTML heten ze H1, H2, H3 etc.
  • De URL: dit is het adres van je webpagina, zichtbaar in de adresbalk van je browser.
  • De bodytekst: de hoofdtekst op je webpagina.
  • Interne links: relevante links naar andere pagina’s van je website.

Onzichtbare SEO factoren

  • De meta description: een korte beschrijving/samenvatting van je pagina.
  • Alt tekst: beschrijving voor afbeeldingen zodat Google weet waar ze over gaan.

Belangrijk: we noemen de meta description hier onzichtbaar omdat je deze aan de voorkant van je website niet kan zien. Echter, in de Google SERP is de meta description wel degelijk vaak zichtbaar. Als Google jouw meta description relevant genoeg vindt voor de betreffende zoekopdracht dan wordt deze getoond in de SERP onder de URL van je pagina. Het is daarom erg belangrijk om een goede meta description te schrijven voor iedere pagina van je website!

Schrijven voor SEO

Wil jij advies voor het schrijven voor SEO? Wellicht dan een verrassend advies:

Schrijf op de eerste plaats voor je doelgroep! Content maak je op de eerste plaats voor je (potentiële) klanten en op de tweede plaats pas voor Google. Waarom? Als jouw website bezoekers tevreden zijn, dan is Google dat ook. Dit is misschien wel het enige SEO advies dat over 10 jaar nog 100% hetzelfde zal zijn.

Concreet betekent dit:

  1. Begin met zoekwoorden onderzoek om inzicht te krijgen in de zoekbehoefte, de concurrentie en de huidige stand van zaken op het gebied van jouw rankings. Je brengt hiermee de vraag van jouw doelgroep in beeld en je ontdekt waar SEO kansen liggen. Bijkomend voordeel: je leert ook nog welke terminologie je klanten gebruiken (hoe ze zoeken).
  2. Groepeer meerdere sterk aan elkaar gerelateerde zoekwoorden en schrijf hier kwalitatief goede content voor die voorziet in de zoekintentie van je doelgroep. Dus kruip in de huid van de zoeker. Als iemand zoekt op woord x in Google. Waar is diegene dan werkelijk naar op zoek? Zorg dat jouw pagina deze behoefte vervuld. Dan is de bezoeker blij en dan is Google blij!
  3. Optimaliseer de content op basis van de punten die hierboven staan bij content optimalisatie.
  4. Creëer een zo groot mogelijke buzz rond deze content door het breed te delen. Niet alleen op social media, maar ook onder je collega’s, klanten, leads etc.

Autoriteit & linkbuilding

De autoriteit van een website wordt bepaald door hyperlinks. De miljarden webpagina’s die het internet rijk is, worden namelijk met elkaar verbonden door links. Google hecht veel waarde aan deze links.

Als we als metafoor een politieke verkiezing nemen, dan ziet Google iedere link naar jouw website als een stem op jouw “politieke partij”. Vroeger gold: hoe meer links (dus hoe meer stemmen) hoe beter. Toen hier op grote schaal misbruik van werd gemaakt, is Google haar algoritmen gaan verbeteren.

De SEO discipline die gericht is op het verbeteren van links heet linkbuilding. Bij Sterkon spreken we liever over link marketing, omdat links ons inziens verdiend moeten worden in plaats van aangevraagd (wat bij linkbuilding gangbaar is).

Voorwaarden voor goede links

Anno 2018 gelden de volgende voorwaarden voor links:

  • Een link moet komen van een kwalitatief goede website. Dit betekent dat de website die naar jou verwijst een goede kwaliteit moet hebben. Denk aan goede content (zie hierboven), maar ook dat deze website zelf ook een goede autoriteit moet hebben.
  • Een link moet relevant zijn. Dit houdt in dat de website die naar jou linkt iets te maken moet hebben met jouw vakgebied of branche. Hoe meer de website ‘in jouw straatje’ zit, hoe beter.
  • Jouw linkprofiel moet natuurlijk zijn. Google heeft diverse manieren om te bepalen of de links die naar website wijzen op een natuurlijk manier tot stand zijn gekomen. Zo kijkt Google bijvoorbeeld naar de ankertekst van jouw links en zoeken ze naar signalen of er betaald is voor een link (wat verboden is!).
  • Een link staat op een prominente plek: Google hecht minder waarde aan links die in de zijbalk of in de footer van een website staan. Bij voorkeur staat een link in de bodytekst van de pagina.
  • Er staan niet teveel andere links op de pagina: hoe meer links er staan op de webpagina die naar jouw website linkt, hoe minder hoog de invloed is van deze link op jouw rankings. Om deze reden is een startpagina link minder waardevol dan een link in een artikel of pagina waar maar een paar keer op de pagina wordt gelinkt naar andere websites.

 Domein en webpagina autoriteit

Zowel een individuele webpagina als een internetdomein heeft een bepaalde autoriteit. De pagina autoriteit noemde Google vroeger PageRank, echter dit woord nemen ze alweer een tijdje niet meer in de mond. Er is dan ook een missconceptie dat Google niet veel waarde meer hecht aan PageRank of autoriteit. Het tegenovergesteld is waar!

Domein autoriteit

De autoriteit van een website als geheel wordt gemeten door middel van de domein autoriteit. Je kan dit zien als een graadmeter voor de slagkracht van een website als geheel. Hier wordt dus gekeken naar het totaal aantal links, de kwaliteit ervan etc.

Pagina autoriteit

De autoriteit van één individuele pagina duiden we aan als de pagina autoriteit. Om dit te meten, wordt er gekeken naar links die specifiek wijzen naar die betreffende pagina.

Interne links tellen ook mee

Externe links zijn het meest waardevol, daar bestaat geen twijfel over. Maar ook interne links tellen mee. De denkwijze die hierachter zit is vrij logisch: als jij zelf niet (veel) linkt naar een bepaalde pagina, dan zal deze pagina niet heel belangrijk zijn voor jouw website. Vergeet daarom nooit ook zelf te linken naar (nieuwe) webpagina’s. Doe dit echter alleen waar het relevant is. Overdrijf het niet!

 

Meten van autoriteit

Autoriteit kun je niet meer meten met PageRank. Google is simpelweg gestopt met dit inzichtelijk te maken. De laatste update van PageRank was in 2013.

Het Amerikaanse SEO-bedrijf Moz biedt een goed alternatief. Zij hebben hun eigen spiders die het web in kaart brengen op een manier die lijkt op die van zoekmachines. De autoriteit die zij berekenen voor domeinen en webpagina’s maken ze inzichtelijk door middel van hun Moz bar voor Chrome of Firefox. De Moz bar maakt niet alleen je eigen website autoriteit inzichtelijk, maar ook die van je concurrenten. Tel daar bij op dat de Moz bar gratis is. Een aanrader dus!

De Mozbar in actie: De pagina autoriteit van de homepagina van Nu is 66/100 en de domein autoriteit is maar liefst 83/100.

Techniek

De techniek van je website is ook een belangrijk SEO punt. Google houdt van snelle websites, die goed gestructureerd zijn en die geen fouten bevatten.

Enkele adviezen op het gebied van techniek:

  1. Zorg dat jouw website een korte laadtijd heeft. Dit betekent dat je de grootte van afbeeldingen optimaliseert en dat je website technieken gebruikt die zorgen voor een snellere laadtijden. *Waarschuwing, nu volgen technische termen ;-)*. Denk aan: browser caching, pagina caching, database caching, minification, een CDN en het combineren van JavaScript bestanden. Gebruik PageSpeed Insights om te meten wat Google vindt van de laadtijd van jouw website.
  2. Zorg dat je website optimaal crawlbaar is voor zoekmachines. Google brengt eventuele crawl problemen in kaart in Google Search Console.
  3. Zorg ervoor dat jouw website zo min mogelijk fouten bevat. Denk aan server errors, maar ook aan 404 pagina’s (pagina bestaat niet meer) of 403 pagina’s (verboden toegang). Ook indicaties van dit soort fouten vind je in Google Search Console.
  4. Minimaliseer duplicate content. CMS’en willen nog wel eens zorgen voor duplicate content. Dit los je op met canonical tags.
  5. Dien een sitemap.xml in. Geef Google een overzicht van jouw website door een sitemap in te dienen in Google Search Console.
Voorbeeld PageSpeed Insights score van sterkon.nl
Voorbeeld van de PageSpeed Insights score van de homepagina van Sterkon.

Gebruikerservaring (UX)

Google wil uiteindelijk bezoekers de beste zoekresultaten voorschotelen. Daarom is de ervaring die bezoekers hebben op jouw website heel belangrijk voor Google. Die moet zo goed mogelijk zijn. De gebruikerservaring op je website wordt in het Engels User Experience genoemd, vaak afgekort tot UX.

Wanneer je content en techniek op orde hebt, dan is de basis voor een goede gebruikerservaring al gelegd, want:

  1. Je schrijft goede content, gedreven door een concrete vraag vanuit je doelgroep.
  2. De techniek van jouw website is op orde waardoor jouw bezoekers bijvoorbeeld profiteren van een korte laadtijd.

Dus wat kun je nog meer doen om de gebruikerservaring op te hogen? Hierbij enkele tips:

  1. Zorg voor een goed webdesign. Een goed webdesign is een weloverwogen evenwicht tussen pracht en praal en praktische functionaliteit. Het is belangrijk dat bezoekers jouw website mooi vinden, maar de kettinkjes en de kraaltjes mogen niet ten kosten gaan van functionaliteit. Een belangrijk punt is bijvoorbeeld een heldere navigatie zodat mensen kunnen vinden wat ze zoeken.
  2. Maak gebruik van een kruimelpad. Dan geef je bezoekers een helder overzicht van de structuur van je website, van waar ze zijn en waar ze vandaan komen.
  3. Analyseer je website met Google Analytics en vind zo pagina’s die onder de maat presteren. Bijvoorbeeld pagina’s met een te korten gemiddelde tijd op pagina, of een hoog verlatingspercentage.

advies nodig?

Ben jij klaar om jouw online marketing te versterken?

Share This