Kennispagina

Zelf SEO leren

Wil jij zelf SEO leren? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op deze pagina vind je uitgebreide artikelen en handleidingen om je SEO kennis te vergroten. Liever een SEO cursus volgen? Wij bieden 100% maatwerk trainingen!

Je bent hier: Home » SEO

SEO zelf doen begint hier

SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2019 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!

Maar ook de meer gevorderde marketeer komt hier aan zijn/haar trekken. Wat dacht je van een handleiding om gedegen zoekwoorden onderzoek uit te voeren? Of diverse analyses om content-SEO slimmer aan te pakken? Lees snel hieronder verder of volg een SEO cursus en start met het vergroten van jouw SEO kennis! 

 

 

SEO uitleg

Onderstaande artikelen bieden uitgebreide uitleg over cruciale onderwerpen in het SEO vakgebied. Lees ze allemaal om je SEO kennis te verhogen!

Tip! Kom je onder het lezen een term tegen die je niet kent? Zoek deze dan op in het SEO woordenboek!

 

Wat is SEO?

Nieuw in het SEO vakgebied? Lees hier wat SEO is en waarom het belangrijk is.

LEES HIERONDER VERDER

Zoekwoorden analyses

Maak diverse zoekwoorden analyses om SEO kansen te benutten.

ZOEKWOORDEN ANALYSES

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn cruciaal voor SEO. Lees hier alles over zoekwoorden.

ZOEKWOORDEN

SEO stappenplan

Volg deze SEO handleiding bij het schrijven van nieuwe teksten.

SEO STAPPENPLAN

SEO woordenboek

Zoek SEO termen op in ons SEO woordenboek. Meer dan 50 SEO termen vind je hier!

SEO WOORDENBOEK

On Page SEO

Leer je webpagina’s te optimaliseren voor je bezoekers én Google!

ON PAGE SEO

Zoekwoorden onderzoek

Leer waarom je zoekwoorden onderzoek doet en hoe je het uitvoert.

ZOEKWOORDEN ONDERZOEK

Zo snel mogelijk leren? Volg een SEO cursus

Het is zeker mogelijk om SEO onder de knie te krijgen met alleen zelfstudie. Maar als je zo snel mogelijk veel wil leren dan is een SEO cursus de perfecte optie. Bij Sterkon geloven we niet in standaard cursussen. Daarom krijg je bij ons altijd een 100% maatwerk training. In een halve dag leer je op deze manier heel erg veel bij, want wat je al weet, slaan we over!

Onze cursusleider Peijke Jansdaal stuurt je voorafgaand aan de cursus een vragenlijst waarmee jij aangeeft wat jouw kennis is op diverse SEO-deelgebieden. Vervolgens wordt de SEO cursus volledig op jouw kennis afgestemd.

Wat is SEO?

SEO is een online marketing discipline waarbij het doel is om het aantal relevante websitebezoekers via zoekmachines te verhogen. SEO stelt je dus in staat om méér bezoekers naar je website te trekken. En het mooiste is: het is helemaal gratis :-). Je betaalt er niets voor aan Google.

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt het ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. 
Met SEO beïnvloed je diverse factoren die de rankings van jouw website op Google verbeteren. Lees verder voor uitleg over de belangrijkste SEO-termen en om te leren wat er nodig is om meer Google verkeer te krijgen!

 

Hoe werkt SEO?

We beginnen bij het begin: hoe werkt SEO? Is het een truc? Is het magie? Als je dat denkt dan moeten wij je helaas teleur stellen. Lang geleden waren SEO activiteiten inderdaad een soort van trucs die je uitvoerde als marketeer, het was toen niet heel erg moeilijk om resultaat te behalen. Tegenwoordig zijn zoekmachines echter zo intelligent (ja, je leest het goed) dat je alleen succes behaalt als je hard werkt en heel erg veel goed doet.

Wat moet je goed doen om succes te behalen?

Wat moet je dan goed doen, vraag je jezelf wellicht af? Kort gezegd zijn er vier dingen die je goed moet doen om je SEO te verbeteren. Dit worden ook wel SEO ranking factoren genoemd:

  1. Content, dit is de inhoud van je website. Dit kan van alles zijn: tekst, afbeeldingen, animaties, video’s, tools, producten etc. Dit is feitelijk de kern waarvoor bezoekers naar je website komen. Het is daarom belangrijk dat de inhoud van je website voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker. Als het even kan dan moet je deze verwachting zelfs overtreffen!
  2. Autoriteit, jouw website moet autoriteit opbouwen bij zoekmachines. Google moet jouw website gaan zien als een gezag. Dit bereik je met kwalitatieve links van andere websites.
  3. Techniek, jouw website moet toegankelijk zijn voor je bezoekers en voor Google. Om dit te bereiken moet de website voldoen aan een aantal technische randvoorwaarden.
  4. User Experience, last but not least: bezoekers moeten een uitstekende ervaring hebben op jouw website. Ze moeten geholpen worden in datgene wat ze zoeken. Google is steeds beter in staat om dit te meten.

 Bovenstaande ranking factoren diepen we verderop in dit artikel verder uit, maar eerst even een paar SEO termen waar je de betekenis van moet kennen!

Wat zijn rankings?

Bij het bedrijven van SEO spreken we vaak over rankings. Met rankings bedoelen we: de positie van jouw website in de zoekresultatenpagina van Google op een bepaald zoekwoord. Een positie van 1 t/m 10 betekent meestal dat je op de gewilde pagina 1 van Google staat.

Goed om te weten is dat de rankings van jouw website niet alleen afhankelijk zijn van het zoekwoord. Google past de zoekresultaten onder andere aan op de locatie en zoekgeschiedenis van de zoeker.

Wat is de SERP?

De zoekresultatenpagina van een zoekmachine wordt SERP genoemd. Dit staat voor Search Engine Result Pages. De SERP van Google bestaat uit twee soorten resultaten:

Organische zoekresultaten

De SERP bestaat op de eerste plaats uit organische zoekresultaten. Voor deze zoekresultaten wordt niet betaald. Google bepaalt op basis van geavanceerde algoritmen welke websites het meest relevant zijn voor de zoekopdracht.

Alle verkeer dat jij op je website krijgt via Google en waar je niet voor betaald, wordt organisch verkeer genoemd. Bij SEO is het doel om de hoeveelheid relevant organisch verkeer te maximaliseren.

Betaalde zoekresultaten

Naast de organische zoekresultaten, toont Google tevens advertenties. Dit worden ook wel betaalde of gesponsorde zoekresultaten genoemd.

In het geval van Google staan de betaalde zoekresultaten bovenaan en onderaan de pagina. Voorheen stonden de advertenties ook aan de rechterkant van de pagina, maar dit doet Google niet meer. Je herkent de advertenties aan de afkorting ‘adv’ voor de URL.

Knowledge graph

In de afbeelding zie je naast betaalde en organische zoekresultaten, tevens een voorbeeld van de Knowledge Graph. Hiermee probeert Google de vraag van de zoeker direct te beantwoorden in de SERP. De Knowledge Graph is onderdeel van de organische zoekresultaten, want er wordt (nog) niet voor betaald aan Google.

SEO leren: wat is de SERP?
Google vs Bing: grafiek van zoekmachinegebruik in Nederland
Google heeft bijna een monopoliepositie in Nederland wanneer het aankomt op zoekmachinegebruik.

Zoekmachines: waarom alleen Google?

Op deze website spreken we eigenlijk altijd over Google wanneer we het over zoekmachines hebben. De verklaring hiervoor is eenvoudig: Google heeft in Nederland een marktaandeel van ongeveer 94%. Bing (van Microsoft) is de nummer 2 met ongeveer 3,5% marktaandeel. Dit gegeven maakt SEO voor andere zoekmachines eigenlijk niet de moeite waard, vandaar dat Sterkon zich 100% focust op Google.

Het verschil tussen SEO en SEA

Omdat er erg veel verwarring over is, even kort het verschil tussen SEO en SEA. Als je deze pagina tot hier hebt gelezen, weet je inmiddels wat SEO is. SEA daarentegen staat voor Search Engine Advertising. In Nederland wordt dit ook wel zoekmachine adverteren genoemd.

SEO gaat dus over het verhogen van relevant verkeer via de de organische zoekresultaten van Google en SEA gaat over het verhogen van relevant verkeer via de betaalde zoekresultaten van Google. Voor SEA betaal je, voor SEO niet. Wanneer je SEO uitbesteedt dan betaal je uiteraard wel voor de diensten die je afneemt bij het marketingbureau, maar je betaalt niet aan Google. Je kan SEO ook zelf leren en dan kost het je niets. Aan jou de afweging of de hoeveelheid tijd en energie die je hier in moet stoppen afweegt tegen de kosten van het uitbesteden.

SEA gaat verder dan adverteren via de zoekmachine. Met Google Ads (voorheen AdWords) kun je ook op andere websites adverteren dan Google. Dit netwerk van websites noemt Google het Displaynetwerk. Dit netwerk bestaat uit duizenden websites die samenwerken met Google. Dit kunnen websites zijn die Google zelf in handen heeft, zoals Gmail of Youtube, maar ook andere websites, zoals Nu.nl of Weeronline.

SEO ranking factoren

Alweer heel wat jaren geleden waren er maar een paar simpele factoren die rankings beïnvloedden. SEO was toen niet veel meer dan het toepassen van enkele trucs en het verkeer stroomde binnen. Veel bedrijven kregen hier uiteindelijk spijt van omdat ze jaren later een penalty kregen van Google voor het niet volgen van hun richtlijnen. Dit wordt ook wel Black Hat SEO genoemd.

Hoewel zoekmachine optimalisatie bij velen nog altijd het ‘trucjes imago’ heeft, is anno 2019 het tegenovergestelde waar. Er zijn diverse, complexe factoren die rankings beïnvloeden. Vandaag de dag staat goede SEO in veel opzichten gelijk aan het bedrijven van goede online marketing.

De belangrijkste factoren die SEO beïnvloeden verdelen we onder in vier hoofdcategorieën. Deze categorieën kun je zien als de fundering van SEO:

Gebruikerservaring

De ervaring op je website.

Lees meer over UX

l

Content

De inhoud van je website.

Lees meer over content

Autoriteit

Het overwicht van je website.

Lees meer over autoriteit

Techniek

De motor van je website.

Lees meer over techniek

Gebruikerservaring (UX)

Google wil uiteindelijk bezoekers de beste zoekresultaten voorschotelen. Daarom is de ervaring die bezoekers hebben op jouw website heel belangrijk voor Google. Die moet zo goed mogelijk zijn. De gebruikerservaring op je website wordt in het Engels User Experience genoemd, vaak afgekort tot UX.

 User Experience is anno 2019 dé belangrijkste ranking factor voor SEO. Het is echter ook de meest allesomvattende en voor veel mensen de meest ongrijpbare factor. Om deze reden gaan we even terug naar de basis en leggen we je uit wat UX precies is en waarom het zo belangrijk is voor Google.

Wat betekent UX

User Experience wordt vaak verward met usability. Toch is er veel verschil tussen die twee. User Experience is een veel breder begrip namelijk. Volgens het bekende UX bureau Nielsen Norman, betekent UX:

UX omvat alle aspecten van de interactie die de eindgebruiker heeft met het bedrijf, de producten en diensten.

De twee vereisten voor een uitmuntende UX, zijn volgens Nielsen Norman:

  1. Exact voldoen aan behoeften van je klanten.
  2. Eenvoud en elegantie zodat je product een genot is om te gebruiken.

Hoe voldoe je aan de exacte behoeften van je klanten?

Je website moet dus voldoen aan de exacte behoeften van je (potentiële) klanten. Hoe doe je dat? Het antwoord is:

Met de juiste content!

Potentiële klanten bezoeken in feite maar voor één reden je website en dat is voor de content die jij biedt. Het is dus cruciaal dat deze content aansluit bij hun behoeften en wensen. Hoe je dit bereikt lees je verderop bij het hoofdstuk content.

Hoe zorg je ervoor dat je website een genot is om te gebruiken?

Dan  blijft over dat je ervoor moet zorgen dat je website een genot is om te gebruiken. Hier spelen twee factoren een rol:

  • Grafisch design: de look and feel van je website.
  • Usability design: de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Grafisch design

Tips en advies geven over grafisch design is altijd gevaarlijk. Het is namelijk zéér tijdgevoelig. Tips die wij je nu geven, kunnen morgen alweer “achterhaald” zijn. Daarnaast is grafisch design ook zeer subjectief. Wat de een mooi vindt, vindt de ander lelijk. Beauty lies the eye of the beholder, is het Engelse spreekwoord niet voor niets.

Het kiezen van een tijdloos design is daarom de meest veilige keuze. Of dit ook jouw keuze is, laten we graag aan jou over. Weet dat wanneer je meegaat met een gewaagde trend, zoals Brutalism, je website sneller toe is aan een redesign. Een stelregel is dat je grafisch design in ieder geval nooit ten kosten mag gaan van gebruiksvriendelijkheid, laat dit nou precies zijn waar usability over gaat!

 Usability design

Usability design is een heel ander verhaal. Usability gaat over de gebruiksvriendelijkheid van je website. De regels hiervoor zijn veel minder tijdgevoelig en er is weinig grijs gebied. Daarnaast ben je met behulp van user tests uitstekend in staat om de gebruiksvriendelijkheid objectief te onderzoeken.

Volgens Nielsen Norman wordt usability bepaald door vijf factoren:

  1. Het vermogen tot leren: hoe gemakkelijk is het voor gebruikers om belangrijke taken uit te voeren op je website?
  2. Efficiëntie: als gebruikers je website eenmaal kennen, hoe snel voeren ze dan taken uit?
  3. Het vermogen tot onthouden: als gebruikers jouw website een tijd niet hebben gebruikt, hoe snel zijn ze dan weer vaardig?
  4. Foutgevoeligheid: hoeveel fouten maken gebruikers op jouw website en welke gevolgen hebben deze fouten?
  5. Tevredenheid: hoe tevreden zijn gebruikers met het gebruik van je website?

Tips usability

  • De navigatie van je website is extreem belangrijk. Denk hier goed over na en vraag klanten (het liefst door middel van user tests) of ze kunnen vinden wat ze zoeken.
  • Maak gebruik van een kruimelpad. Dan geef je bezoekers een helder overzicht van de structuur van je website, van waar ze zijn en waar ze vandaan komen.
  • Maak nooit gebruik van foto carrousels of sliders die automatisch van foto wisselen.
  • Maak nooit gebruik van video’s die automatisch beginnen te spelen met geluid.
  • Analyseer je website met Google Analytics en vind zo pagina’s die onder de maat presteren. Bijvoorbeeld pagina’s met een te hoge bouncepercentage of exit percentage.

Voor meer tips over usability én User Experience verwijzen wij je graag naar het blog van Nielsen Norman.

Meet Google User Experience?

Ja! Google benadrukt met regelmaat hoe belangrijk user experience is voor het bedrijf. Dat Google UX meeneemt in het bepalen van rankings is dan ook een veilige aanname.

Het is daarom niet gek dat in veel SEO onderzoeken sterke correlaties worden gevonden tussen hoge rankings en KPI’s die iets zeggen over de ervaring van gebruikers op je website, zoals:

  • Bouncepercentage.
  • Gemiddelde sessieduur.
  • Gemiddelde aantal pagina’s per sessie.

Of Google ook precies deze metrics gebruikt, dat weet niemand. Veel SEO experts geloven dat Google vooral pogo sticking en dwell time meet, omdat voor bovenstaande cijfers Google Analytics geraadpleegd moet worden. Hiervan heeft Google ooit gezegd dit niet te doen. Er zijn echter ook andere manieren om deze gegevens te achterhalen, zoals met behulp van click stream data.

Overigens, niet geheel ontoevallig heeft pogo sticking veel raakvlakken met bouncepercentage en heeft dwell time veel raakvlakken met gemiddelde sessieduur.

UXO model

De gebruikerservaring is anno 2019 zo belangrijk dat we bij het bedrijven van zoekmachine optimalisatie niet meer puur gefocust moeten zijn op de zoekmachine. Sterker nog: de zoekmachine mag niet de start zijn! Hier bedoelen we mee dat we in het contentcreatieproces uiteraard vanaf het eerste moment rekening moeten houden met SEO, maar dat het niet meer het uitgangspunt is. Het uitgangspunt moet wel zijn: het tevreden stellen van je bezoekers en voorzien in hun behoeften. Kortom: het bieden van een uitstekende gebruikerservaring.

Dit klinkt misschien gek want SEO staat tenslotte voor Search Engine Optimization. Maar Google -en hiermee ook het SEO vakgebied- heeft door de jaren heen een grote ontwikkeling meegemaakt, waardoor de letterlijke betekenis van SEO achterhaald is geraakt.

Om deze reden heeft Sterkon het UXO model ontwikkeld. UXO staat voor: User Experience Optimization. In dit model staat niet de zoekmachine, maar de gebruikerservaring centraal. Wij geloven dat dit anno 2019 de weg is naar succes in de zoekmachine, maar tegelijkertijd beter bijdraagt aan tevreden bezoekers en het behalen van je andere online marketingdoelstellingen, zoals conversie.

Het UXO model als alternatief op het traditionele SEO model

De pilaren van het UXO model zijn allen cruciale onderdelen van een goede User Experience (UX) en dragen hiermee bij aan SEO én online marketingsucces!

Content

Content is king wordt er wel eens gezegd. SEO specialisten bedoelen hiermee dat de content op je website eigenlijk het allerbelangrijkste is. Zonder de juiste content is er geen SEO en dus ook geen goede rankings of organisch verkeer. Onder content verstaan we niet alleen teksten. Ook afbeeldingen, video’s, animaties etc. zijn content.

Voorwaarden voor goede SEO content

  1. Voorziet in een duidelijke behoefte: er moet zoekbehoefte zijn aan jouw content. Anders is er geen zoekvolume, dus ook geen zoekverkeer.
  2. Uniek: de content mag nergens anders op het internet voorkomen. Met plagiaat of met kopiëren kom je nergens.
  3. Hoog van kwaliteit: Met name teksten, moeten goed geschreven zijn. Zo beoordeelt Google bijvoorbeeld wel degelijk de grammatica op jouw website.

On page SEO

SEO optimalisatie voor content, wordt ook wel on page SEO genoemd. Dit betekent dat je teksten, afbeeldingen en andere soorten content optimaliseert voor zoekmachines. Er zijn diverse on page SEO factoren die jouw rankings beïnvloeden. We verdelen ze onder in zichtbare en onzichtbare factoren op je pagina.

Zichtbare SEO factoren

  • De meta title: dit is de titel van je webpagina. Deze zie je in de tab van je browser.
  • Headings: dit zijn koppen en subkoppen op je webpagina. In HTML heten ze H1, H2, H3 etc.
  • De URL: dit is het adres van je webpagina, zichtbaar in de adresbalk van je browser.
  • De bodytekst: de hoofdtekst op je webpagina.
  • Interne links: relevante links naar andere pagina’s van je website.

Onzichtbare SEO factoren

  • De meta description: een korte beschrijving/samenvatting van je pagina.
  • Alt tekst: beschrijving voor afbeeldingen zodat Google weet waar ze over gaan.

Belangrijk: we noemen de meta description hier onzichtbaar omdat je deze aan de voorkant van je website niet kan zien. Echter, in de Google SERP is de meta description wel degelijk vaak zichtbaar. Als Google jouw meta description relevant genoeg vindt voor de betreffende zoekopdracht dan wordt deze getoond in de SERP onder de URL van je pagina. Het is daarom erg belangrijk om een goede meta description te schrijven voor iedere pagina van je website!

Schrijven voor SEO

Wil jij advies voor het schrijven voor SEO? Wellicht dan een verrassend advies:

Schrijf op de eerste plaats voor je doelgroep! Content maak je op de eerste plaats voor je (potentiële) klanten en op de tweede plaats pas voor Google. Waarom? Als jouw website bezoekers tevreden zijn, dan is Google dat ook. Dit is misschien wel het enige SEO advies dat over 10 jaar nog 100% hetzelfde zal zijn.

Concreet betekent dit:

  1. Begin met zoekwoorden onderzoek om inzicht te krijgen in de zoekbehoefte, de concurrentie en de huidige stand van zaken op het gebied van jouw rankings. Je brengt hiermee de vraag van jouw doelgroep in beeld en je ontdekt waar SEO kansen liggen. Bijkomend voordeel: je leert ook nog welke terminologie je klanten gebruiken (hoe ze zoeken).
  2. Groepeer meerdere sterk aan elkaar gerelateerde zoekwoorden en schrijf hier kwalitatief goede content voor die voorziet in de zoekintentie van je doelgroep. Dus kruip in de huid van de zoeker. Als iemand zoekt op woord x in Google. Waar is diegene dan werkelijk naar op zoek? Zorg dat jouw pagina deze behoefte vervuld. Dan is de bezoeker blij en dan is Google blij!
  3. Optimaliseer de content op basis van de punten die hierboven staan bij content optimalisatie.
  4. Creëer een zo groot mogelijke buzz rond deze content door het breed te delen. Niet alleen op social media, maar ook onder je collega’s, klanten, leads etc.

In ons SEO stappenplan bij tekst schrijven, lees je stap-voor-stap hoe je schrijft voor je doelgroep én voor SEO!

Autoriteit & linkbuilding

De autoriteit van een website wordt bepaald door hyperlinks. De miljarden webpagina’s die het internet rijk is, worden namelijk met elkaar verbonden door links. Google hecht veel waarde aan deze links.

Als we als metafoor een politieke verkiezing nemen, dan ziet Google iedere link naar jouw website als een stem op jouw “politieke partij”. Vroeger gold: hoe meer links (dus hoe meer stemmen) hoe beter. Toen hier op grote schaal misbruik van werd gemaakt, is Google haar algoritmen gaan verbeteren.

De SEO discipline die gericht is op het verbeteren van links heet linkbuilding. Bij Sterkon spreken we liever over link earning, omdat links ons inziens verdiend moeten worden in plaats van aangevraagd (wat bij linkbuilding gangbaar is).

Waarom is autoriteit geen pijler in het UXO model?

De oplettende lezer heeft gezien dat wij autoriteit geen eigen pillar hebben gegeven in het bovenstaande UXO model. De reden hiervoor is dat autoriteit geen voorwaarde is voor een goede user experience. Wanneer je bezoekers op je website een uitstekende gebruikerservaring biedt, dan is een hoge autoriteit hier uiteindelijk een gevolg van. Daarom heeft autoriteit een plaatsje gekregen in iedere pilaar in de vorm van een verbindingselement.

Voorwaarden voor goede links

Anno 2018 gelden de volgende voorwaarden voor links:

  • Een link moet komen van een kwalitatief goede website. Dit betekent dat de website die naar jou verwijst een goede kwaliteit moet hebben. Denk aan goede content (zie hierboven), maar ook dat deze website zelf ook een goede autoriteit moet hebben.
  • Een link moet relevant zijn. Dit houdt in dat de website die naar jou linkt iets te maken moet hebben met jouw vakgebied of branche. Hoe meer de website ‘in jouw straatje’ zit, hoe beter.
  • Jouw linkprofiel moet natuurlijk zijn. Google heeft diverse manieren om te bepalen of de links die naar website wijzen op een natuurlijk manier tot stand zijn gekomen. Zo kijkt Google bijvoorbeeld naar de ankertekst van jouw links en zoeken ze naar signalen of er betaald is voor een link (wat verboden is!).
  • Een link staat op een prominente plek: Google hecht minder waarde aan links die in de zijbalk of in de footer van een website staan. Bij voorkeur staat een link in de bodytekst van de pagina.
  • Er staan niet teveel andere links op de pagina: hoe meer links er staan op de webpagina die naar jouw website linkt, hoe minder hoog de invloed is van deze link op jouw rankings. Om deze reden is een startpagina link minder waardevol dan een link in een artikel of pagina waar maar een paar keer op de pagina wordt gelinkt naar andere websites.

 Domein en webpagina autoriteit

Zowel een individuele webpagina als een internetdomein heeft een bepaalde autoriteit. De pagina autoriteit noemde Google vroeger PageRank, echter dit woord nemen ze alweer een tijdje niet meer in de mond. Er is dan ook een missconceptie dat Google niet veel waarde meer hecht aan PageRank of autoriteit. Het tegenovergesteld is waar!

Domein autoriteit

De autoriteit van een website als geheel wordt gemeten door middel van de domein autoriteit. Je kan dit zien als een graadmeter voor de slagkracht van een website als geheel. Hier wordt dus gekeken naar het totaal aantal links, de kwaliteit ervan etc.

Pagina autoriteit

De autoriteit van één individuele pagina duiden we aan als de pagina autoriteit. Om dit te meten, wordt er gekeken naar links die specifiek wijzen naar die betreffende pagina.

Interne links tellen ook mee

Externe links zijn het meest waardevol, daar bestaat geen twijfel over. Maar ook interne links tellen mee. De denkwijze die hierachter zit is vrij logisch: als jij zelf niet (veel) linkt naar een bepaalde pagina, dan zal deze pagina niet heel belangrijk zijn voor jouw website. Vergeet daarom nooit ook zelf te linken naar (nieuwe) webpagina’s. Doe dit echter alleen waar het relevant is. Overdrijf het niet!

 

Meten van autoriteit

Autoriteit kun je niet meer meten met PageRank. Google is simpelweg gestopt met dit inzichtelijk te maken. De laatste update van PageRank was in 2013.

Het Amerikaanse SEO-bedrijf Moz biedt een goed alternatief. Zij hebben hun eigen spiders die het web in kaart brengen op een manier die lijkt op die van zoekmachines. De autoriteit die zij berekenen voor domeinen en webpagina’s maken ze inzichtelijk door middel van hun Moz bar voor Chrome of Firefox. De Moz bar maakt niet alleen je eigen website autoriteit inzichtelijk, maar ook die van je concurrenten. Tel daar bij op dat de Moz bar gratis is. Een aanrader dus!

De Mozbar in actie: De pagina autoriteit van de homepagina van Nu is 66/100 en de domein autoriteit is maar liefst 83/100.

Techniek

De techniek van je website is ook een belangrijk SEO punt. Google houdt van snelle websites, die goed gestructureerd zijn en die geen fouten bevatten.

Enkele adviezen op het gebied van techniek:

  1. Zorg dat jouw website een korte laadtijd heeft. Dit betekent dat je de grootte van afbeeldingen optimaliseert en dat je website technieken gebruikt die zorgen voor een snellere laadtijden. *Waarschuwing, nu volgen technische termen ;-)*. Denk aan: browser caching, pagina caching, database caching, minification, een CDN en het combineren van JavaScript bestanden. Gebruik PageSpeed Insights om te meten wat Google vindt van de laadtijd van jouw website.
  2. Zorg dat je website optimaal crawlbaar is voor zoekmachines. Google brengt eventuele crawl problemen in kaart in Google Search Console.
  3. Zorg ervoor dat jouw website zo min mogelijk fouten bevat. Denk aan server errors, maar ook aan 404 pagina’s (pagina bestaat niet meer) of 403 pagina’s (verboden toegang). Ook indicaties van dit soort fouten vind je in Google Search Console.
  4. Minimaliseer duplicate content. CMS’en willen nog wel eens zorgen voor duplicate content. Dit los je op met canonical tags.
  5. Dien een sitemap.xml in. Geef Google een overzicht van jouw website door een sitemap in te dienen in Google Search Console.
Voorbeeld PageSpeed Insights score van sterkon.nl
Voorbeeld van de PageSpeed Insights score van de homepagina van Sterkon.

advies nodig?

Ben jij klaar om jouw online marketing te versterken?

Share This