Kennispagina

Click through rate (CTR)

Wat is de click through rate (CTR) en hoe kun je de CTR verbeteren? Dat leer je op deze pagina.

Je bent hier: Home » SEO » Click Through Rate

Wat is de click through rate?

De click through rate is de verhouding tussen het aantal keer dat er wordt doorklikt naar een webpagina ten opzichte van het aantal keer dat een webpagina of e-mail vertoond is.

De click through rate wordt afgekort met de letters CTR. In het Nederlands wordt het ook wel doorklikpercentage of klikfrequentie genoemd.

De CTR is belangrijk in Zoekmachine optimalisatie (SEO), Google Ads (SEA) en e-mailmarketing. We lichten dit hieronder toe en we geven je tips om de CTR te verbeteren.

CTR berekenen

De click through rate bereken je door het aantal klikken te delen door het aantal vertoningen. Je hebt dan letterlijk de verhouding (rate) tussen de klikken en de vertoningen. Echter de CTR wordt vaak als percentage weergegeven. Als je dit wenst, dan moet je bovenstaand getal nog vermenigvuldigen met 100.

Formule CTR

  • Doorklikverhouding: aantal klikken/aantal vertoningen
  • Doorklikpercentage: aantal klikken/aantal vertoningen*100%
CTR berekenen: de formule

Deze formule geldt bij SEO en bij SEA, maar bij e-mailmarketing wijkt de click through rate formule iets af. Dit lees je hieronder.

Wat is een vertoning?

In de zoekmachine bereik je een vertoning wanneer je Google resultaat wordt getoond aan iemand die zoekt in Google. In SEO termen is dat een organisch (gratis) resultaat en wanneer je adverteert is dat de vertoning van een Google Ads advertentie.

Je kan ook advertentievertoningen bereiken wanneer je adverteert op een andere website. Bijvoorbeeld in het Display Netwerk van Google Ads. In dat geval wordt je Display advertentie of je advertentie banner getoond.

Waarom is CTR interessant?

De CTR wordt vaak gebruikt om het succes van online marketinginspanningen te meten. Het is een zogenaamde KPI (Kritieke Prestatie Indicator). Het percentage zegt iets over de effectiviteit of aantrekkingskracht van een zoekresultaat (SEO), advertentie (SEA), of e-mail.

Denk eraan dat de Click through rate die getoond wordt door Google, meestal de gemiddelde CTR over een bepaalde periode is. Verander je de periode, dan verandert ook je Click through rate! Bij een e-mail is dit natuurlijk niet zo.

CTR SEO

Binnen SEO is je doel om meer relevante bezoekers naar je website te trekken via zoekmachines. Om dit te bereiken moeten er twee dingen gebeuren:

  1. Je hebt goede rankings (posities) nodig in de zoekmachineresultaten.
  2. Mensen moeten daadwerkelijk doorklikken naar je website.

De SEO CTR is belangrijk voor beide van bovenstaande punten. Je wilt enerzijds dat zoveel mogelijk mensen doorklikken naar je website, anders heb je niets aan die goede ranking. Dus hoe beter je CTR is hoe meer bezoekers je ontvangt op je website.

Maar ook voor Google is de CTR van belang. Google wil namelijk haar gebruikers de beste zoekresultaten voorschotelen. Wanneer jouw website vaak wordt vertoond, maar er niet wordt geklikt dan ziet Google dit als een duidelijke indicatie dat jouw website niet hetgeen is dat men zoekt. Het lange termijnresultaat zal zijn dat je website zakt in de rankings.

Waar vind je de SEO CTR?

De CTR voor SEO vind je in Google Search Console. Ga hiervoor naar: ‘prestaties’ en klik bovenaan in het rapport op de tegel ‘gemiddelde CTR’. Je kan hier tevens het aantal vertoningen, het aantal klikken en de gemiddelde positie bekijken.

Tip: je kan dit rapport ook downloaden naar Excel, voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek.

SEO CTR verbeteren

Er zijn in SEO diverse factoren die de CTR bepalen, maar drie zijn het meest belangrijk. Op volgorde van belangrijkheid zijn dit:

  1. De titel – Deze wordt gevormd door de title tag.
  2. De beschrijving – Deze wordt gevormd door de meta description.
  3. De URL

Daarnaast past Google steeds vaker verrijking van zoekresultaten toe, die je CTR kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan reviews, afbeeldingen en featured snippets (hele alinea’s met antwoorden op vragen).

Om je CTR voor SEO te verbeteren dien je te beginnen bij het optimaliseren van de title tag en de meta description. Deze zijn beide prominent aanwezig in de zoekresultaten en moeten aantrekkelijk geschreven zijn en voldoen aan de vraag/behoefte van de zoeker.

CTR Google Ads

Ook bij het adverteren in Google Ads is de CTR erg belangrijk. Reden 1 ligt voor de hand: wanneer je advertenties vertoond worden, maar er niemand op klikt dan zul je nooit het gewenste resultaat halen.

Maar er is nog een andere reden: je kosten per klik (CPC) worden mede bepaald door je kwaliteitsscore. En die kwaliteitsscore wordt weer mede bepaald door de CTR. De reden hierachter is dat Google -net als voor de organische zoekresultaten-, de beste zoekresultaten wil bieden voor haar gebruikers. Dit geldt dus ook als het om advertenties gaat. Hiermee is de CTR eigenlijk om precies dezelfde redenen belangrijk bij SEA als bij SEO.

Waar vind je de CTR in Google Ads?

De CTR voor SEA vind je op diverse niveaus binnen Google Ads.

Je vindt de CTR op:

  • Campagneniveau – voor de gehele campagne
  • Advertentiegroepniveau – voor de gehele advertentiegroep
  • Advertentieniveau – voor één bepaalde advertentie
  • Zoekwoordniveau – voor één bepaald zoekwoord

CTR in Google Ads verbeteren

Het zal je inmiddels wellicht niet meer verbazen, maar het verbeteren van de CTR voor Google Ads lijkt erg op het verbeteren van de CTR voor SEO. Op de SERP (zoekresultatenpagina) zie je namelijk nauwelijks verschil tussen advertenties en organische resultaten. Net als een organisch resultaat, heeft een Google Ads advertentie een titel, beschrijving en URL.

Net als bij SEO hebben de titel en de beschrijving de meeste invloed op de CTR. Begin dus hier wanneer je de CTR wil verbeteren!

CTR in e-mailmarketing

De CTR in e-mailmarketing geeft jou een goede indicatie over hoe effectief je e-mailmarketingcampagne was. Uiteindelijk dien je vooral te sturen op de gewenste actie (conversie) die je voor ogen had. Maar zonder kliks naar je website is er ook geen conversie. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen doorklikken naar je website. De e-mail CTR geeft je hierbij inzicht.

Formule e-mail CTR

De berekening van de email click through rate wijkt wat af van de CTR voor SEO en SEA. Bij e-mailmarketing maken we namelijk onderscheid tussen de verhouding van klikken ten opzichte van het aantal opens en het aantal verzendingen.

  • CTR click to open: aantal klikken/aantal opens
  • CTR click to delivered: aantal klikken/aantal succesvolle verzendingen

Advies: stuur op CTR click to open

Persoonlijk adviseren wij om te sturen op de CTR click to open, omdat het iets zegt over de effectiviteit van de mail zelf. De CTR click to delivered wordt namelijk zwaar beïnvloed door het open percentage. Hoe minder mensen de e-mail hebben geopend, hoe lager ook de click through rate is. Het open percentage wordt op haar beurt weer beïnvloed door de onderwerpregel van de mail. Hierdoor zijn er teveel variabelen bij CTR click to delivered.

Het CTR click to open komt ook veel dichter bij de CTR bij SEO en SEA. Als iemand geopend heeft kun je er namelijk op rekenen dat er een vertoning was van de link (waarop geklikt dient te worden). Wanneer je kijkt naar het aantal succesvolle verzendingen dan weet je alleen dat de e-mail is aangekomen in de inbox van de ontvanger. De mail kan dan ook ongeopend verwijderd zijn.

E-mail CTR verbeteren

De meeste e-mails hebben net als een zoekresultaat een titel en een beschrijving. Dit zijn alvast twee elementen die je click through rate beïnvloeden.

Echter, een e-mail wijkt in veel opzichten ook af van een zoekresultaat. Er is bijvoorbeeld veel meer ruimte voor tekst. Daarnaast kun je gebruik maken van afbeeldingen, lettertypen, kleuren etc.

Adviezen om de e-mail CTR te verbeteren zijn:

  • Houd de e-mail kort maar krachtig.
  • Houd de e-mail gefocust. Gebruik slechts één onderwerp, niet meerdere.
  • Maak gebruik van aantrekkelijke afbeeldingen die relevant zijn voor het onderwerp (geen stockfoto’s!).
  • Maak gebruik van koppen en opsommingen zodat de ontvangers de e-mail kunnen scannen.
  • Maak gebruik van goede Call To Actions (CTA).
    • Gebruik een button CTA, maar ook een tekst CTA (voor het geval afbeeldingen geblokkeerd worden).
    • Gebruik een beschrijvende CTA, dus niet ‘klik hier’, maar bijvoorbeeld ‘Download gratis white paper’

 

advies nodig?

Ben jij klaar om jouw online marketing te versterken?

Share This