Wat is Google ranking?
Google ranking is de positie die een bepaalde webpagina heeft in de Google zoekmachine, we maken hierbij onderscheid tussen SEO ranking en SEA ranking. Ben je nog niet bekend met deze verschillen? Geen nood, op deze pagina lees je er alles over.
Waar is de Google ranking op gebaseerd?
De ranking bij Google is nog altijd grotendeels gebaseerd op zoekopdrachten. Daarnaast heeft de context van de gebruiker een grote invloed op de Google ranking, denk aan de plaats vanwaar gezocht wordt. Dit geldt zeker bij zoekwoorden met een lokale intentie, zoals ‘restaurant’ of ‘supermarkt’.
Maar ook andere informatie die Google heeft over de gebruiker heeft invloed op de ranking, zoals de zoekgeschiedenis en de informatie in het Google profiel, wanneer de gebruiker ingelogd is bij Google op het moment van de zoekopdracht.
Website ranking check: de ranking analyse
Wil jij weten hoe jouw website ervoor staat op het gebied van Google rankings? Terecht! Wanneer je weet hoe en waar jouw website scoort, dan kun je een goed plan uitzetten om verbetering te realiseren! Dit doe je met een ranking analyse.
Een belangrijk punt is dat er eigenlijk twee soorten Google rankings zijn:
- SEO ranking: dit is je ranking op de gratis zoekresultaten van Google.
- SEA ranking: dit is je ranking op de betaalde zoekresultaten via het advertentieplatform Google Ads.
Google heeft dus betaalde en niet-betaalde zoekresultaten. De ranking van de betaalde zoekresultaten wordt op hele andere factoren bepaald dan de ranking van de SEO resultaten, ook wel de organische Google ranking genoemd.
Analyseer en check SEO ranking
Je SEO ranking check je het best met professionele SEO tools, zoals SEMrush of Ahrefs. Dit zijn de tools die SEO specialisten gebruiken. Het voordeel is dat de tools niet alleen in beeld brengen hoe je nu rankt, maar dat je ook het verloop van je Google ranking ziet door de tijd heen. Daarnaast bieden deze tools ook mogelijkheden voor monitoring. Zo kun je een alert instellen wanneer je rankings in 1x omlaag duiken, of kun je een wekelijkse e-mail krijgen met de grootste stijgers en dalers.
Google zelf heeft echter ook een goede tool en die is helemaal gratis! Dit is Google Search Console. Uiteraard heeft deze gratis tools niet de uitgebreide mogelijkheden die een betaalde SEO tool heeft. Je kan er niet zo heel goed je ranking mee analyseren, maar je kan er prima mee je Google ranking checken. Op het niveau van zoekwoorden (op welke zoekwoorden rank je), maar ook op paginaniveau. Google Search Console heeft namelijk een hele mooie optie om door te klikken op een pagina waarbij je direct in beeld krijgt op welke zoekwoorden één bepaalde pagina rankt. Wanneer je Search Console verbindt met Google Analytics, werkt dit nog beter.
Analyseer en check SEA ranking
Wanneer je adverteert op Google Ads, dan hebben de webpagina’s waarmee je adverteert ook Google rankings. De advertenties staan vaak nog boven de organische (SEO) resultaten, daarom zou je kunnen stellen dat je SEA ranking altijd beter is dan je SEO ranking. Ware het niet dat veel mensen de advertenties bewust negeren en alleen naar de SEO resultaten kijken. Om deze reden is SEO toch minstens even krachtig als SEA.
Je bekijkt en analyseert je SEA ranking het beste binnen Google Ads zelf, maar helaas is dit niet meer zo eenvoudig als vroeger. Google maakt deze cijfers namelijk niet meer heel transparant bekend voor adverteerders. Waar jaren geleden nog de gemiddelde posities per zoekwoord inzichtelijk waren, is dit tegenwoordig niet meer het geval. Je hebt nu alleen inzage in:
Vertoningspercentage voor de toppositie in het zoeknetwerk
Toppositie betekent hier de posities (dus meervoud) die nog boven de organische (onbetaalde) resultaten staan. Vertoningspercentage betekent dat Google hier de verhouding laat zien tussen je vertoningen waarbij je op één van die topposities stond ten opzichte van je totaal aantal vertoningen in de zoekmachine.
De formule voor dit percentage is: aantal vertoningen op de toppositie / totaal aantal vertoningen
Vertoningspercentage voor de absolute toppositie in het zoeknetwerk
Met ‘absolute toppositie’ bedoelt Google dat je echt daadwerkelijk helemaal bovenaan stond. Dit percentage laat dus zien wat de verhouding was tussen de keren dat je echt helemaal bovenaan stond ten opzichte van de totale keren dat je advertentie is getoond in de zoekmachine.
De formule voor dit percentage is: aantal vertoningen op de absolute toppositie / totaal aantal vertoningen
Naast bovenstaande cijfers geeft Google je ook nog de ‘verloren’ percentages van de toppositie en de absolute toppositie. Hier zie je hoe vaak je geen toppositie had, terwijl je er wel een had kunnen krijgen (meestal wanneer je meer had geboden).
Hoe kun je de Google Ranking verbeteren?
De hamvraag is natuurlijk: hoe verbeter je nu je Google rankings? Het zal je inmiddels niet meer verbazen dat er voor SEO (organische ranking) andere regels zijn dan voor SEA (Google Ads):
SEO ranking verbeteren
Wanneer we SEO plat slaan dan zijn er eigenlijk maar vier SEO ranking factoren die je rankings bepalen:
- Content
- Techniek
- Autoriteit
- User Experience
In de praktijk is er echter heel wat voor nodig om in bovenstaande vier factoren te excelleren. Gelukkig helpt Sterkon je vooruit: lees alles over SEO en goed ranken op onze SEO kennispagina.
SEA ranking verbeteren
Bij Google Ads ligt er een heleboel anders. De belangrijkste factor zullen we alvast verklappen: it’s all about the money honey!
In tegenstelling tot de organische rankings, is Google relatief open over wat de SEA ranking bepaalt. Of zoals Google het noemt: de advertentiepositie of advertentierangschikking.
De SEA ranking wordt bepaald door zes factoren tijdens de advertentieveiling. Google Ads is namelijk een veiling. Je biedt samen met concurrenten (andere bedrijven die willen ranken op dezelfde zoekwoorden als jij) op zoekwoorden. Hierbij zijn 6 ranking factoren (eigenlijk 7) van belang:
Het bod
dit is de belangrijkste factor. Je bod is wat je maximaal bereid bent te betalen. Afhankelijk van je biedstrategie is je bod een bod voor een klik (CPC), of bijvoorbeeld voor een conversie (CPA).
De kwaliteit van je advertentie & bestemmingspagina
Dit zijn dus eigenlijk twee factoren, maar Google bundelt ze. Google wil dat zowel jouw advertentie als jouw bestemmingspagina (landingspagina) optimaal aansluiten bij de zoekopdrachten en goed van kwaliteit zijn zodat gebruikers zo tevreden mogelijk zijn met jouw website en dus ook met Google.
Drempels voor advertentierangschikking
Google zou Google niet zijn als ze het niet complex zouden maken. Om in aanmerking te komen om je advertenties te tonen op Google zijn er minimale drempels die behaald moeten worden. Volgens Google om de kwaliteit te waarborgen, maar surprise: ook dit heeft weer onder andere met je bod te maken. Er is namelijk een minimum prijs. Geen zorgen: Google waarschuwt je wel als je onder deze prijs zit ;). Daarnaast zijn er nog andere drempels waarvan sommige overlap hebben met de ranking factoren. Het gaat om: kwaliteit van je advertentie, je advertentiepositie, gebruikerssignalen, onderwerp, verwante veilingen (lees verder bij Google).
Concurrentiepositie binnen de veiling
Jouw bod en rangschikking ten opzichte van die van de andere bedrijven die meedoen in de veiling.
Context van de zoekopdracht
Iedere ‘zoeker’ heeft een bepaalde intentie bij de zoekopdracht: hetgeen waar ze echt naar op zoek zijn. Google probeert dit te achterhalen door naar context te kijken. Deze context heeft invloed op je Google ranking. Denk aan locatie, apparaat, tijdstip, zoekgeschiedenis. Al deze factoren spelen ook een rol bij SEO ranking.
Advertentie-extensies & advertentie-indelingen
Google heeft een aantal extensies waarbij je je advertentie meer kan laten opvallen. Je kan bijvoorbeeld een telefoonnummer toevoegen, een routebeschrijving of links naar andere pagina’s op je website. Google schat het effect van jouw gebruikte extensies in bij het bepalen van je Google ranking.
Google rankings versus PageRank
Soms wordt gedacht dat Google Ranking hetzelfde is als Google PageRank, maar dit is een misconceptie. PageRank bestaat niet meer, maar was ook iets heel anders.
PageRank was een getal dat Google vroeger openbaar deelde door middel van een tooltje. Hiermee kon je de PageRank van een webpagina inzien. Het was een getal van 1 tot 10 dat een indicatie gaf van de autoriteit die Google gaf aan de betreffende pagina. Het was -net als pagina- en domeinautoreit– gebaseerd op backlinks: links van andere websites naar jouw pagina.
Google is gestopt met het communiceren van PageRank omdat het misbruik te gemakkelijker maakte. Backlinks en autoriteit zijn nog altijd een belangrijke SEO ranking factor, maar Google deelt het niet meer met de buitenwereld en heeft afscheid genomen van de term PageRank.
Een mooi alternatief voor Google PageRank is de Mozbar. De Mozbar meet de autoriteit van een domein en/of een webpagina op een soortgelijke manier als hoe Google dit destijds deed. De Moz spider volgt net als de Google Spider links op het internet om te achterhalen welke webpagina’s naar elkaar toe linken. Op basis van het aantal links, maar ook zeker op basis van de kwaliteit van deze links, brengt de tool een cijfer in kaart dat op een schaal van 1-100 de autoriteit aangeeft van de pagina en het domein.
Staar je niet blind op je Google rankings
Google rankings zijn belangrijk, maar het is cruciaal om rankings niet als heilig te beschouwen. Uiteindelijk zijn het niet de rankings die tellen, maar het resultaat: een stijging van het aantal relevante bezoekers op je website via Google.
Goede rankings zijn een vereiste om deze bezoekers naar je website te trekken, maar wat wel of niet een goede rankings is, is tegenwoordig veel meer relatief dan vroeger. We leggen het even uit:
Alweer heel wat jaren geleden was de SERP (zoekresultatenpagina van Google) heel simplistisch: welke zoekwoord je ook gebruikte, je kreeg altijd 10 organische resultaten terug die er allemaal hetzelfde uitzagen. De advertenties stonden altijd aan de rechterkant van de pagina. De CTR’s waren toen heel voorspelbaar. Je kon goed inschatten op hoeveel verkeer je kon rekenen wanneer je een positie #1, #2, #3 etc. had.
Tegenwoordig is de realiteit heel anders: Google is de SERP door de jaren heen steeds meer gaan verrijken. Met
- Diverse vormen van advertenties (Search Ads, Shopping Ads, Hotel Ads etc.)
- Afbeeldingen
- Video’s
- Featured snippets (antwoorden boxen)
- Knowledge graph (weer, personen, grafieken en andere interactieve elementen)
Al deze elementen eisen aandacht op van de gebruiker en dit gaat ten kosten van bezoekers naar jouw website via de gratis zoekresultaten. Op mobiel is dit effect nog veel groter dan op de desktop. Daarnaast geeft Google steeds vaker antwoord op een vraag in de zoekmachine zelf (bijvoorbeeld via antwoorden boxen) waardoor mensen minder snel doorklikken bij veel zoekwoorden.
Stuur daarom jouw SEO strategie op het resultaat dat telt: relevante bezoekers via Google. Bezoekers die converteren! Bij Google Ads dwingt Google je al die kant op door rankings minder aanwezig en nadrukkelijk in beeld te brengen. Bij SEO hebben we die inzichten gelukkig wel. Bottom line is: gebruik deze informatie in je voordeel, maar stuur er zeker niet volledig op!