Kennispagina

SEO stappenplan bij tekst schrijven

Met dit SEO stappenplan schrijf je in 10 overzichtelijke stappen teksten waar je bezoekers én de zoekmachines van houden!

Je bent hier: Home » SEO » SEO stappenplan bij tekst schrijven

Gouden combinatie: SEO & content marketing

In deze handleiding leer je om teksten te schrijven waar niet alleen Google van houdt, maar waar ook je klanten van houden. 

De algoritmen van Google zijn zo goed geworden dat ze kwaliteit, volledigheid en onderlinge samenhang van teksten bepalen.

Maar dat is nog niet het belangrijkste: 

Alles draait om de ervaring van je bezoekers!

Google wil namelijk bruikbare informatie bieden (zie missie Google). Is de gebruikerservaring op jouw website niet goed genoeg? Dan zul je op lange termijn geen goede resultaten behalen, zo simpel is het.

Daarom gaan we in dit stappenplan voor de gouden combinatie van SEO en content marketing. We zetten de gebruikerservaring op #1, maar we geven SEO vanaf de prille start de aandacht die het nodig heeft!

Overzicht SEO stappenplan

Tip

In één dag de kneepjes van het SEO-vak leren? Met een maatwerk SEO cursus leer je alles wat je moet weten over de aspecten die jouw website succesvol gaan maken op Google.

Stap 1: Content map maken op basis van de buyer journey

Iedere klant maakt een soort reis om tot een aankoop te komen. Deze reis wordt de buyer journey genoemd en loopt van de bewustwording van een probleem, tot aan het gebruiken van de oplossing (met hopelijk veel tevredenheid die hiermee gepaard gaat).

Bij consumentenproducten kan deze reis heel snel verlopen. Bijvoorbeeld van “ik heb trek” tot aan het eten van een Snickers bij de benzinepomp. Maar in de business to business wereld duurt deze reis veel langer. Voor bepaalde producten of diensten zelfs meer dan een jaar.

Behoeften veranderen tijdens de buyer journey

Hoe lang de buyer journey ook duurt, in content marketing gaan we uit van één belangrijk uitgangspunt:

De informatiebehoeften van de potentiële klant veranderen in iedere fase van de buyer journey!

Het is van cruciaal belang dat je content hebt voor iedere fase van de buyer journey. Probleemoplossende content die je klanten effectief vooruit helpt in hun zoektocht.

Lees meer over hoe je de juiste contentideeën opdoet voor content die matcht met de behoeftes van je klanten.

Stap 2: Vraag van de doelgroep onderzoeken

Dit is een belangrijkste stap! Volgens het befaamde UX bureau Nielsen Norman is de #1 voorwaarde voor een goede gebruikerservaring, het voldoen aan de behoeften van je doelgroep.

Om de behoeften van je doelgroep te achterhalen, zijn er twee gangbare vormen van online marketingonderzoek:

De combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek is erg sterk. Ons advies is daarom om beide onderzoeken te gebruiken om tot contentideeën te komen die een goede match zijn met de werkelijke vraag van de doelgroep.

Nu weten wij dat het uitvoeren van onderzoek tijd kost en dat tijd schaars en kostbaar is. Het buyer persona onderzoek vergt in vergelijking met het zoekwoorden onderzoek de meeste tijd. 

Als je moet kiezen, concentreer je dan voor nu op het uitvoeren van een solide zoekwoorden onderzoek. Maar laat de ambitie voor een buyer persona onderzoek niet varen! De inzichten die je hieruit haalt zijn zeer waardevol en niet vergelijkbaar met de inzichten van een zoekwoorden onderzoek.

Stap 3: Rode draad en hoofdzoekwoord bepalen

Met behulp van het zoekwoorden onderzoek kies je een hoofdzoekwoord voor de content. Dit woord representeert tevens de rode draad van je verhaal.

Zoekintentie

Ga op zoek naar de intentie achter het zoekwoord. Schat zo nauwkeurig mogelijk in wat de intentie is wanneer mensen dit zoekwoord gebruiken in de zoekmachine.

Ga ervan uit dat je doelgroep een probleem wil oplossen of een kans wil benutten. Jouw content moet (een deel van) dit probleem oplossen of hen in staat stellen de kans te benutten.

Het hoofdzoekwoord beschrijft in de regel het probleem of (een deel van) de oplossing.

Ga voor realistisch

Kies een realistisch hoofdzoekwoord. Dit wil zeggen: neem de zoekwoordmoeilijkheid in beschouwing. Kijk naar je huidige rankings en de bijbehorende zoekwoordmoeilijkheid om in te schatten wat je website aankan.

Als Google het hoofdzoekwoord heel relevant vindt voor jouw totale website dan kun je hoogst waarschijnlijk een hogere zoekwoordmoeilijkheid aanhouden. Dit geldt wanneer het zoekwoord de kern van je bedrijf representeert. Voor een ERP bedrijf bijvoorbeeld, zou dit het woord ‘ERP’ of ‘Enterprise Resource Planning’ kunnen zijn. Als dit bedrijf zich toelegt op ERP dan gaat de hele website namelijk over dit onderwerp en dat weegt Google mee. Analyseer je huidige rankings dus goed om hier een realistische inschatting te kunnen doen.

Een andere methode is om naar je domeinautoriteit te kijken in verhouding met de domeinautoriteit van de websites in de top 10 resultaten van Google. Voer simpelweg het zoekwoord in in Google (Incognito modus van de browser) en bekijk wat de domeinautoriteit is van de websites op pagina 1. Je kan dit snel en praktisch doen met behulp van de Moz bar (geen zorgen, deze toolbar bevat geen malware).

↑ Terug naar het stappenplan overzicht

Stap 4: Topic zoekwoorden bepalen

Google legt semantische relaties tussen zoekwoorden om inhoudelijke verbanden te leggen tussen onderwerpen. Op deze manier probeert Google te begrijpen waar een tekst over gaat en doet de zoekmachine een inschatting over de volledigheid en kwaliteit van de content.

Het is daarom belangrijk om in de tekst niet alleen een hoofdzoekwoord te bepalen, maar ook een cluster van zoekwoorden die sterk gerelateerd zijn aan het hoofdzoekwoord. Deze topic zoekwoorden vormen vervolgens een verdiepingsslag op het hoofdzoekwoord.

Ga als volgt te werk om topic zoekwoorden te bepalen:

  1. Voer het hoofdzoekwoord in op Google. Doe dit in de Incognito modus van je browser om gepersonaliseerde zoekresultaten zo veel mogelijk uit te sluiten.
  2. Scrol naar de onderkant van de pagina en bekijk de zoekwoorden die daar staan bij: ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan [hoofdzoekwoord]’. Noteer de zoekwoorden die passen bij je content idee.
  3. Ga naar de Google Ads Zoekwoordplanner en voer je hoofdzoekwoord in. De zoekwoordideeën staan standaard gesorteerd op ‘relevantie’. Bekijk de eerste 10 resultaten en noteer zoekwoorden die passen bij je content idee.
  4. Meer inspiratie nodig? Gebruik dan Ubersuggest als aanvulling.

Ben je in het bezit van een betaalde SEO tool zoals SEMrush (probeer gratis 14 dagen uit) of Moz Pro? Gebruik dan uiteraard ook deze tools om topic zoekwoorden te bepalen.

Zoekwoorden bepalen praktijk voorbeeld

Zoekwoorden bepalen in de praktijk: indien het hoofdzoekwoord ‘ERP’ is, dan geeft Google Suggest en de zoekwoordplanner semantisch gerelateerde zoekwoorden terug die je gebruikt als topic zoekwoorden. 

Stap 5: Top 10 resultaten van Google doorlezen

In deze stap leer je van je concurrentie. Niet om ze te kopiëren, maar om het beter te kunnen doen dan dat zij gedaan hebben.

Lees daarom de top 10 resultaten van Google op het hoofdzoekwoord door. Doe dit van a tot z. Noteer goede punten (maar kopieer ze niet).

Probeer te achterhalen wat deze resultaten met elkaar gemeen hebben. Zie je een bepaald onderwerp bij meerdere resultaten terugkomen? Evalueer dan of dit past bij jouw content idee en overweeg om dit (sub)onderwerp mee te nemen in je tekst.

Wanneer je een bepaald stuk informatie bij het gros van de zoekresultaten terug ziet komen dan doe je er sowieso goed aan om dit subonderwerp op te nemen in je content. Ook hier geldt: kopieer niets, maar schrijf je eigen, unieke -het liefst betere- versie.

↑ Terug naar het stappenplan overzicht

Stap 6: Tekst schrijven

Je bent terecht gekomen in de uitvoeringsfase van dit SEO stappenplan. Schrijf nu je tekst met behulp van alle input die je in stap 1 t/m 4 vergaard hebt. Zet hierbij het oplossen van het probleem, of het benutten van de kans, centraal. Dit moet de rode draad vormen van je content.

Zorg dat je tekst goed gestructureerd is. Dat wil zeggen:

  1. Een duidelijke intro waarin je het probleem en het oplossen ervan introduceert.
  2. De body van de tekst, waarin je het probleem beet pakt en oplossingsrichtingen biedt.
  3. Een conclusie.

Tip

Zag je bij stap 5 een zogenaamde featured snippet in de zoekresultaten? Dan heb je een extra kans om te benutten! Met een featured snippet geeft Google in de SERP antwoord op een specifieke vraag. Lees daarom de huidige snippet voor jouw hoofdzoekwoord goed door en bedenk hoe jij beter antwoord kan geven op de vraag. Geef dit antwoord in de eerste alinea (intro) van je tekst en wellicht weet jij de huidige featured snippet van de troon te stoten! Featured snippets hebben een hogere CTR dan normale organische zoekresultaten.

Stap 7: Best practices van on page SEO toepassen

Zoekmachines moeten nog altijd wat geholpen worden om te doorgronden waar je content precies overgaat. Dit doen we met on page SEO. Dit bestaat uit SEO activiteiten die je verricht op je eigen website. Veel hiervan hebben te maken met het juiste zoekwoordgebruik op de pagina.

De kunst bij on page SEO is dat je de zoekwoorden op een tactische en zeer natuurlijke manier laat terugkomen. Nooit en te nimmer mag de bezoeker hier last van ondervinden of er  maar iets van merken. Niemand houdt van over-geoptimaliseerde teksten. Ook Google niet. Daarom is het hier altijd zoeken naar de balans.

Stap 8: Relevante interne links maken

Zoek naar webpagina’s die het onderwerp benoemen waarover je zojuist geschreven hebt of waar benoeming van het onderwerp een logische toevoeging is.

Voor het zoeken kun je de zoekmachine van je eigen website gebruiken, maar het advies is ook om hier Google voor in te zetten. Zo krijg je inzicht in welke webpagina’s Google relevant vindt voor het onderwerp waarover je geschreven hebt.

Voer het volgende in bij Google: site:jouwdomein.nl hoofdzoekwoord

Begin dus met site: gevolgd door je domeinnaam, zonder http(s) of www. Gebruik hier ook spaties! Voeg daarna pas een spatie toe, gevolgd door je hoofdzoekwoord. Je krijgt nu alleen zoekresultaten terug van jouw eigen website.

Open nu de pagina’s en bewerk deze zodat je links kan aanbrengen naar de nieuwe content. Gebruik je hoofdzoekwoord in de ankerteksten van de links, maar probeer een klein beetje te variëren zodat je niet overal precies dezelfde ankertekst gebruikt.

↑ Terug naar het stappenplan overzicht

Stap 9: Nieuwe content aanmelden in Google Search Console

Met behulp van Google Search Console kun je ervoor zorgen dat je nieuwe content direct geïndexeerd wordt door Google. Je hoeft dan niet te wachten totdat de spider (bot) van Google je website bezoekt.

Klik hiervoor op ‘URL inspectie’ aan de bovenkant van het scherm. Voer vervolgens de nieuwe URL in en klik op ‘indexering aanvragen’.

↑ Terug naar het stappenplan overzicht

Stap 10: Deel je content

Het klinkt wellicht als een open deur, maar het is cruciaal dat je content gelezen wordt door je doelgroep. Wij halen dit aan omdat we in de praktijk zien dat er vaak meer energie wordt gestoken in het creëren van content, dan het delen ervan.

Dat je hoopt dat je tekst wordt opgepakt door Google is geen excuus om de content niet zelf te delen. Google heeft namelijk twee dingen nodig om te bepalen of jouw webpagina waardig is voor goede rankings:

Website verkeersdata

Google heeft gebruikerssignalen nodig om te bepalen of jouw website voldoet aan de verwachtingen van je bezoekers. Statistieken zoals bounce rate, gemiddelde tijd op pagina en het aantal pagina’s per sessie, zijn alle graadmeters voor Google om de kwaliteit van je content te bepalen.

Links

 Links vormen nog altijd een belangrijk onderdeel van het rankingalgoritme van Google. Hoe meer kwalitatieve links een pagina heeft, hoe beter.

 Om deze reden hebben we in stap 8 van dit stappenplan interne links gecreëerd naar de nieuwe content. Maar dit is niet genoeg! Google heeft juist ook externe links nodig als signaal dat jouw content de moeite waard is om te ranken. Het delen van je content helpt hierbij.

Deel daarom je content zo breed mogelijk. Denk aan:

  • Social media, vraag ook je collega’s om de content te delen!
  • Community- en discussiegroepen. Spam niet, maar ga voor zinvolle bijdragen!
  • E-mail marketing.
  • Verwijs naar de content in externe publicaties.

↑ Terug naar het stappenplan overzicht

Done!

Gefeliciteerd! Jouw content is nu geoptimaliseerd voor je doelgroep én voor Google!

Heb je nog vragen? Zijn er onduidelijkheden? Laat het ons weten via de chat onderaan deze pagina. Of neem contact met ons op via onze contactpagina.

advies nodig?

Ben jij klaar om jouw online marketing te versterken?

Share This