Kennispagina

SEO Woordenboek

& encyclopedie

Zoek de betekenis van belangrijke SEO termen snel op in dit SEO woordenboek & encyclopedie.

Je bent hier: Home » SEO » SEO woordenboek & encyclopedie

Vind de betekenis van 56 SEO termen

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie is een vakgebied, waarbij veel terminologie wordt gebruikt. Als je een gemiddeld SEO artikel leest, dan vliegen de termen je om de oren. Bovendien is SEO zo dynamisch dat er vaak nieuwe termen worden geïntroduceerd.

Om jou wat helderheid te bieden, vind je in dit SEO woordenboek & encyclopedie een definitie en uitleg van maar liefst 56 belangrijke termen die in het SEO vakgebied gebruikt worden.

Het SEO woordenboek wordt nog beter

Het SEO woordenboek wordt de komende tijd uitgebreid met nieuwe termen, maar ook met links naar kennispagina’s. Op deze kennispagina’s maken we een echte verdieping in een bepaald onderwerp, zodat jij vergaande kennis kan opdoen over specifieke SEO onderwerpen.

Zoek op een letter van het alfabet

ABCDE – GHIJKLMNOP – RSTU – WXYZ

– A –

Alt tekst

De Alt tekst is de alternatieve beschrijving van een afbeelding en is belangrijk voor SEO. Het is metadata van de afbeelding. Origineel is de alt tekst ontworpen voor blinden en slechtzienden. Zij gebruiken namelijk een schermlezer (of screen reader) om een webpagina voor te laten lezen. De schermlezer gebruikt de alt tekst van een afbeelding om voor te lezen waar een afbeelding over gaat.

Sinds jaar en dag gebruiken ook de bots van Google de alt tekst om te bepalen waar een afbeelding over  gaat. Het is daarom erg belangrijk om deze meta tekst te vullen met beschrijvende zoekwoorden. Zorg hierbij dat je geen gebruik maakt van over-optimalisatie. Aanvullend wordt de alt tekst ook gebruikt wanneer de browser niet in staat is om de afbeelding te laden. Bijvoorbeeld omdat de locatie van de afbeelding is verplaatst, of omdat de afbeelding niet meer op de webserver staat.

← Terug naar de index

Ankertekst

De ankertekst van een hyperlink is de tekst die de bezoeker ziet aan de voorkant van je website. Zo is het woord ‘over-optimalisatie’ in de alinea hieronder de ankertekst van een link op deze pagina.

Het is belangrijk dat de ankerteksten van links naar jouw webpagina’s natuurlijk zijn. Bij over-optimalisatie van links zie je dat de meeste links precies dezelfde ankertekst hebben. Google kan ankerteksten op het web eenvoudig beoordelen en straft over-geoptimaliseerd gebruik af waar nodig.

Bij interne links is het minder van belang dan bij externe links. Google begrijpt dat je op je eigen website wellicht consistent wil zijn in het linken. Maar het advies is toch om de ankerteksten zo nu en dan af te wisselen.

← Terug naar de index

– B –

Black hat SEO

Black hat SEO slaat op alle SEO technieken die Google (of andere zoekmachines) niet goedkeurt. Het gaat vaak om zogenaamde trucjes. Bij Sterkon adviseren wij jou met nadruk om deze technieken niet toe te passen. Ze werken misschien (heel misschien) op korte termijn, maar op lange termijn zal het jouw webverkeer schaden.

Voorbeelden van black hat technieken zijn cloaking, keyword stuffing en het gebruik van verborgen tekst en/of links. Je leest hier meer over op de pagina voor kwaliteitsrichtlijnen van Google.

← Terug naar de index

(Zoekmachine) Bot

Een zoekmachine bot, ook wel spider genoemd, zoekt het internet af naar nieuwe en/of gewijzigde content. Dit heet crawlen. Het doel is om het internet te indexeren (in beeld te brengen).

De zoekmachine bot volgt miljarden links om nieuwe of gewijzigde content te vinden. Als de bot deze content gevonden heeft dan worden delen van de code opgeslagen. Deze delen worden gebruikt in de zoekresultaten. Sommige van deze gegevens krijgt de zoeker te zien in de SERP. Denk aan de meta title van de pagina, de URL en een beschrijving van de pagina; de meta description.

Meer informatie over hoe Google werkt vind je op de uitlegpagina van Google.

← Terug naar de index

– C –

Voorbeeld van een rel="canonical" tag in HTML

Canonical tag

De canonical tag oftewel rel=”canonical” wordt gebruikt om de zoekmachines te vertellen dat een pagina een kopie (of bijna een kopie) is van een andere. De canonical tag is belangrijk om duplicate content problemen op te lossen. Deze problemen worden vaak veroorzaakt door je CMS of websiteplatform.

Met de canonical tag geef je aan dat de pagina (of meerdere pagina’s) een kopie is/zijn van een origineel. Hiermee weet Google welke pagina er geïndexeerd moet worden, namelijk (alleen) het origineel. Een canonical tag pas je ook toe wanneer een pagina teveel lijkt op een andere. Aan jou de keus welke het origineel is en welke de kopie.

← Terug naar de index

CTR – Click Through Rate

CTR staat voor Click Through Rate. De Nederlandse vertaling is doorklikratio. De CTR wordt uitgerekend door het aantal klikken te delen door het aantal vertoningen. Wanneer je Google Analytics koppelt met Google Search Console brengt Google twee vormen van CTR voor je in beeld:

  • De CTR van zoekwoorden (door Google zoekopdrachten genoemd)
  • De CTR van bestemmingspagina’s

De CTR zegt iets over de populariteit en/of aantrekkelijkheid van jouw content en zoekresultaat (voornamelijk gevormd door je meta title en description).

Maar wat wellicht nog belangrijker is: de CTR is een belangrijk signaal voor Google. Hoe hoger de CTR hoe hoger de kans dat jouw webpagina voldoet aan de zoekintentie.

Formule voor CTR aantal klikken gedeeld door aantal vertoningen

CSS – Cascading Style Sheets

CSS staat voor Cascading Style Sheets. Deze taal wordt gebruikt voor de vormgeving (styling) van webpagina’s.

CSS heeft geen directe relatie met SEO, maar is uiteindelijk wel een beïnvloedende factor. Eén belangrijke bepalende factor van zoekmachine optimalisatie is namelijk de gebruikerservaring, oftewel de gebruiksvriendelijkheid van websites. De styling van een website beïnvloedt de gebruikerservaring en is daarom ook een beïnvloedende factor van zoekmachine optimalisatie.

← Terug naar de index

Crawlen

Zoekmachines, waaronder Google, gebruiken zogenaamde bots om het internet in beeld te brengen (indexeren). Deze activiteit van de zoekmachine bots wordt crawlen genoemd.

Wat de bots heel kort door de bocht doen is het volgen van hyperlinks. De links op het internet kun je zien als snelwegen. Ze verbinden meer dan 1,5 miljard websites die het internet rijk is met elkaar. Bij het crawlen volgen de bots de links en slaan ze de belangrijkste informatie van gevonden webpagina’s op in de database. Sommige van deze gegevens krijg je te zien wanneer je zoekt in Google. Denk aan de meta title van de pagina en een beschrijving; de meta description.

Meer informatie over hoe Google werkt vind je op de uitlegpagina van Google.

← Terug naar de index

Crawlbaarheid

De crawlbaarheid slaat op de mate waarin Google in staat is om jouw website te indexeren. Sommige pagina’s wil je blokkeren voor Google, dat is normaal. Denk aan de achterkant van jouw website (de administrator pagina’s). Dat doe je met een robots.txt file. Google leest deze file en respecteert wanneer jij aangeeft dat bepaalde pagina’s niet geïndexeerd mogen worden.

Maar van de meeste pagina’s van jouw website, wil je juist dat Google ze indexeert. Echter, crawlfouten kunnen ervoor zorgen dat de Google bot niet in staat is om jouw website te indexeren. Dat is natuurlijk doodzonde! Zorg dus altijd dat je website zo crawlbaar mogelijk is. Een manier om crawlfouten te ontdekken en op te lossen is met Google Search Console.

← Terug naar de index

– D –

Duplicate content

Duplicate content betekent dat er meerdere webpagina’s zijn die identiek of bijna identiek zijn aan elkaar. Dit kunnen duplicate webpagina’s zijn op je eigen website, maar het kan ook duplicate content zijn over meerdere websites.

Met name het oplossen van duplicate content problemen op je eigen website is een belangrijke SEO discipline. Want de zoekmachines moeten weten welke pagina’s ze moeten indexeren. Ze willen natuurlijk niet meerdere pagina’s indexeren die hetzelfde bieden. Met een canonical tag kun jij eventuele problemen oplossen en Google wijzen wat het origineel is en wat de kopie. Een webpagina die veel duplicate content problemen heeft, zal Google bestraffen. Zorg daarom dat je deze problemen tijdig oplost.

← Terug naar de index

Domein en pagina autoriteit van nu.nl
De website nu.nl heeft, zeker voor een Nederlandse website, een autoriteit om jaloers op te zijn: de website heeft een domein autoriteit van 83/100 en de homepagina heeft een pagina autoriteit van 66/100. Daarnaast hebben ze nauwelijks links van slechte kwaliteit, want de spam score is 0/17.

Domein autoriteit

De autoriteit van een domein wordt door zoekmachines bepaalt door middel van links van andere websites naar jouw website toe. Het aantal links is belangrijk, maar zeker niet zaligmakend. Google neemt ook de kwaliteit van links mee en de relevantie van links.

Bij de kwaliteit beoordeelt Google hoe kwalitatief de websites zijn die naar jou linken. Bij relevantie beoordeelt Google in welke mate de website die naar jou linkt iets te maken heeft met jouw werk/vakgebied. In dit opzicht is een link van de website van een reisorganisatie niet heel waardevol voor een IT bedrijf. Een link van HP of Dell zou dat wel kunnen zijn.

De Mozbar is een goede manier om de domein autoriteit (DA) en de pagina autoriteit (PA) eenvoudig in beeld te brengen voor jouw website, maar ook voor die van je concurrentie.

← Terug naar de index

– E –

Exact match domain

Een exact match domain wil zeggen dat een domeinnaam precies overeenkomt met een zoekwoord. In het Nederlands zou het een ‘domein met exacte overeenkomst’ kunnen noemen. Maar deze term wordt in de SEO-wereld niet gebruikt. Daarom de Engelse variant in dit woordenboek.

Voor lange tijd hebben dit soort domeinnamen een voordeel gehad in zoekmachine optimalisatie. Dit voordeel was 10 jaar geleden nog heel groot, maar vandaag de dag wordt dit voordeel steeds kleiner. Google heeft dit ook actief gecommuniceerd. In 2012 heeft Google zelfs een EMD update doorgevoerd in de algoritmen, waardoor exact match domains met lage kwaliteit inhoud bestraft werden met een lagere ranking.

Tegenwoordig is het voordeel van een merknaam, die je kan laden en die mensen onthouden, groter dan het hebben van een exact match domain. Daarom is het SEO advies om je hier niet op te richten.

← Terug naar de index

Voorbeeld van een website met een exact match domain
Een mooi voorbeeld van een exact match domain waarbij de strategie niet (meer?) werkt. wasmachine-kopen.nl is op het zoekwoord ‘wasmachine kopen’ niet te vinden in de SERP van Google.

Exact zoekwoord

Een exact zoekwoord wil zeggen dat het zoekwoord waar jij je op richt ook exact is ingetypt in Google om jouw website te bereiken. Dit wil zeggen dat er geen extra woorden aan toegevoegd zijn (ervoor of erna) en dat de volgorde exact hetzelfde was.

De term exact zoekwoord (of in het engels exact match keyword) komt eigenlijk uit de SEA wereld. In Google Ads heb je namelijk een optie om een zoekwoord op exact te zetten. Dit wil zeggen dat jouw advertentie alleen getoond wordt als het zoekwoord precies zo wordt ingetypt. Of tegenwoordig helaas(?) ook bij een sterk lijkende variant ervan.

← Terug naar de index

– G –

Google Analytics op een scherm

Google Analytics

Google Analytics is een webanalyse programma van Google dat inzicht geeft in het verkeer op jouw website.

Google Analytics is een must-have voor alle marketeers en/of ondernemers die online marketing serieus nemen. De sleutel tot het verbeteren van online marketing (en daarmee ook SEO) is meten. Meten is weten wordt niet voor niets gezegd.

Google Analytics biedt jou zoveel inzichten dat ieder overzicht tekort schiet. Maar hierbij een aantal belangrijke inzichten die jij kan opdoen met GA:

  • Het aantal mensen dat jouw website bezoekt.
  • Wanneer bezoeken mensen jouw website?
  • Belangrijke kenmerken van mensen die jouw website bezoeken.
  • De kanalen die mensen gebruiken om op jouw website te landen.
  • De specifieke pagina’s die bekeken worden (en hoe vaak ze bekeken worden).
  • De waardering van jouw webpagina’s.

Maak een gratis Google Analytics profiel aan op de officiële Analytics website van Google. Heb je hulp nodig bij het installeren of configureren van Google Analytics? De oprichter van Sterkon; Peijke Jansdaal is Analytics gecertificeerd door Google en helpt je graag op weg!

← Terug naar de index

– H –

.htaccess bestand

Een .htaccess bestand bepaalt wat er gebeurt met binnenkomend verkeer op een website. Het bestand kent vele functies, maar voor SEO is de redirect het belangrijkste.

Met een redirect wordt verkeer van de ene pagina doorgesluisd naar een andere. Enkele relevante voorbeelden zijn:

  • Doorsturen van bezoekers die je site proberen te bereiken via een onveilige verbinding (http) naar een veilige (https).
  • Doorsturen van bezoekers die een verkeerde versie van je website willen bereiken, naar de juiste versie van je website. Bijvoorbeeld van www.jouwbedrijf.nl naar jouwbedrijf.nl (of andersom).
  • Last but not least: het doorsturen van bezoekers die een pagina willen bereiken die niet meer bestaat of verplaatst is. Deze bezoekers sluis je natuurlijk door naar de juiste pagina. Dit laatste doe je met een permanente redirect. Dit heet een 301 redirect.

Het automatisch doorsluizen van bezoekers van pagina’s die niet meer bestaan of verplaatst zijn is een belangrijke SEO activiteit, maar ook een algemene ‘best practice’ op het web voor het bieden van een goede gebruikerservaring (en ook dat is belangrijk voor SEO).

← Terug naar de index

HTML code

HTML staat voor HyperText Markup Language. HTML is een zogenaamde opmaaktaal en brengt structuur aan in webpagina’s. Deze structuur is heel belangrijk voor zoekmachines zoals Google. Het helpt de machines te bepalen waar de pagina over gaat en hoe deze is opgebouwd.

Voor SEO is het van cruciaal belang dat een webpagina de juiste HTML opmaak heeft. Zo geef je met HTML aan wat een titel is, of wat een subtitel of paragraaf is. Op deze manier help je Google om te bepalen waar jouw pagina over gaat en hoe waardevol deze is.

HTML is dus geen programmeertaal, zoal veel mensen denken. Het is veel simpeler en gemakkelijker te leren dan een programmeertaal. Als jij SEO serieus wil nemen dan is basiskennis van HTML zeer gewenst. Een laagdrempelige manier om HTML te leren is bij W3Schools of Codecademy.

← Terug naar de index

Google Hummingbird update

Hummingbird update

Met de Google Hummingbird update schotelt Google de zoeker de meest relevante resultaten voor. Om dit te doen probeert Google de zoekintentie te achterhalen door de zoekopdracht in een bepaalde context te zetten.

Dit is een gecompliceerd concept, dus we leggen het uit door middel van twee voorbeelden:

  • De SERP wordt aangepast op je locatie. Dus als je in Amsterdam met je mobiel zoekt naar restaurant, dan krijg je lokale restaurants te zien. Google schat in dat dat jouw zoekintentie van lokale aard is.
  • Als je in Google zoekt op ‘film met jongen en tijger op boot‘ dan weet Google precies wat je bedoelt. Dit ondanks dat je geen enkel woord gebruikt uit de titel van deze film, namelijk Life of Pi.

← Terug naar de index

– I –

Indexeren

Wanneer een zoekmachine een webpagina indexeert dan wordt belangrijke informatie over deze webpagina opgeslagen in de database. Deze gegevens kunnen vervolgens getoond kunnen worden in de zoekmachine. Bij het indexeren wordt informatie opgeslagen over zoekwoorden, zodat de zoekmachine weet welke pagina’s zij moet tonen bij welke zoekopdracht. Maar er wordt ook belangrijke metadata opgeslagen van de pagina zelf, zoals de titel, de URL en de beschrijving van de pagina.

Het proces dat nodig is om een website te indexeren, heet crawlen. Het crawlen wordt uitgevoerd door zoekmachine bots.

Meer informatie over hoe Google werkt vind je op de uitlegpagina van Google.

← Terug naar de index

– J –

Javascript

Javascript is net als PHP een programmeertaal voor het web. Wanneer je serieus aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie of webdesign, dan is de kans groot dat je er vroeg of laat mee te maken krijgt.

JavaScript wordt nog altijd veel gebruikt om websites interactief te maken. Denk bijvoorbeeld aan animaties die reageren op je muis.

Gebruik je een CMS zoals WordPress, dan hoef je niet veel kennis van JavaScript te hebben. De basiskennis ervan is altijd mooi meegenomen, hoewel je beter kan beginnen met PHP.

← Terug naar de index

– K –

Keyword stuffing

Nog zo’n woord dat eigenlijk geen gangbare Nederlandse variant heeft. Google definieert Keyword stuffing het overmatig gebruik van zoekwoorden op een pagina.

Waarschijnlijk ben je zelf wel eens een webpagina tegengekomen waar overduidelijk gebruik wordt gemaakt van keyword stuffing. Soms is het zo erg dat de pagina zelfs niet meer lekker leest. Eén van de vele redenen voor Google om het af te straffen.

Het juist gebruik van zoekwoorden is daarom niet gemakkelijk. Het is belangrijk dat zoekwoorden op de juiste manier voorkomen op de pagina, maar overdrijf dit niet! Sommige tools, zoals de Yoast SEO tool hanteren een bepaald percentage, maar er zijn steeds meer SEO specialisten die hiervan grotendeels afstappen. De reden is dat de Google algoritmen steeds slimmer worden en zelfs AI toepassen om pagina’s te analyseren.

← Terug naar de index

 

– L –

Long tail

Long tail

Met de long tail wordt bedoeld dat veruit de meeste zoekopdrachten bestaan uit lange zoekwoorden. Dit wil zeggen minstens twee woorden, maar meestal zelfs drie of meer.

Een long-tail zoekwoord wordt veel minder vaak gebruikt, maar er zijn er wel heel veel van. Zoveel dat het zorgt voor 70% van het totale zoekverkeer. Een ander belangrijk kenmerk is dat ze gerichter zijn met een sterkere intentie. Combineer dit met een lagere concurrentie en dan weet je waarom het belangrijk is om de long tail niet te negeren bij zoekmachine optimalisatie!

← Terug naar de index

– M –

Metadata

In het kader van SEO zijn Metadata gegevens over een webpagina of onderdeel daarvan. Metadata wordt echter ook buiten de SEO-wereld veel gebruikt en dan wordt het ook wel eens data over data genoemd.

Je ziet metadata (bijna) niet aan de voorkant van een website. Maar deze data staat wel in de HTML code waar de bots van Google het kunnen lezen.

De belangrijkste metadata voor zoekmachine optimalisatie zijn:

← Terug naar de index

Meta description

De meta description is een beknopte samenvatting van waar de webpagina over gaat. Maar je kan de meta description ook zien als een visitekaartje van jouw webpagina. Want Google laat de meta description vaak prominent zien in de SERP. Zorg er daarom voor dat je kort, maar krachtig bent en zet de zoeker aan tot doorklikken naar jouw website, want de CTR is ook een belangrijk signaal voor Google.

In bovenstaande alinea staat het woord ‘vaak’ omdat Google niet altijd jouw meta description laat zien in de SERP. Google doet dit alleen als jouw beschrijving relevant genoeg is voor de zoekopdracht die gebruikt wordt. Het komt voor dat Google vindt dat jouw pagina wel relevant is voor de zoekopdracht, maar je meta description niet. In zo’n geval maakt Google zelf een beschrijving van (zins)delen van jouw webpagina. Dit is echter geen rekening om de meta description niet te gebruiken. Het advies is om de meta description onder de 300 karakters te houden.

← Terug naar de index

Meta title

De meta title geeft aan wat de titel is van een webpagina. Een alternatieve benaming voor de meta title is de title tag. Deze laatste benaming slaat op de HTML tag waarin de meta title staat.

De meta title is bijna onzichtbaar aan de voorkant van je website. De enige plek waar een bezoeker deze titel kan zien, is in het tabblad van de browser.

De meta title is één van de belangrijkste SEO elementen van een pagina. Daarom een paar adviezen (min of meer op volgorde van belangrijkheid):

  1. De meta title is misschien onzichtbaar op je website, maar dit geldt zeker niet voor Google. Hier is je meta title prominent aanwezig in de SERP. Zorg daarom dat de titel aantrekkelijk is zodat mensen doorklikken.
  2. Laat het belangrijkste zoekwoord hier terugkomen.
  3. Laat waar mogelijk ook een ander zoekwoord terugkomen (mits dit op een natuurlijke wijze mogelijk is).
  4. Eindig altijd met de naam van je website met daarvoor een scheidingsteken
  5. Zorg dat je meta title niet langer is dan 60 karakters.

← Terug naar de index

– N –

Natuurlijk zoekresultaat of -verkeer

Google geeft zoekresultaten weer op de zoekresultatenpagina (SERP). Deze resultatenpagina bestaat uit betaalde resultaten en natuurlijke resultaten. Voor de betaalde resultaten wordt, zoals het woord al zegt, betaald. Voor de natuurlijke resultaten is dat niet het geval. SEO richt zich op de inspanningen die nodig zijn om met de juiste zoekwoorden zo hoog mogelijk te ranken in de natuurlijke resultaten van Google.

Wanneer we spreken over natuurlijk verkeer dan hebben we het over de bezoekers die via de natuurlijke zoekresultaten op jouw website terecht komen.

← Terug naar de index

– O –

On-page SEO

On-page SEO betekent dat je zoekmachine optimalisatie toepast op één enkele webpagina.

Bij on-page SEO focus jij je op het optimaliseren van content. Enkele belangrijke factoren voor on-page SEO zijn:

 

← Terug naar de index

Organisch zoekresultaat

Een organisch zoekresultaat is een synoniem voor een natuurlijk zoekresultaat.

← Terug naar de index

 

Over-optimalisatie

We spreken over over-optimalisatie wanneer een website of webpagina teveel gebruik maakt van SEO optimalisatie.

De meest voorkomende vorm is het overmatig gebruik van zoekwoorden op een pagina, oftewel keyword stuffing. Dit zorgt ervoor dat de tekst niet meer lekker leesbaar is en gaat dus ten kosten van de gebruikerservaring. Google bestraft dit met slechtere rankings, of in een extreem geval met een penalty.

← Terug naar de index

– P –

PageRank

PageRank is een methode van Google om te bepalen hoeveel autoriteit een webpagina heeft. De PageRank van een specifieke pagina wordt bepaald door links van andere webpagina’s naar de desbetreffende pagina. In de begindagen van Google waren alleen het aantal links belangrijk. Toen het Google algoritme evolueerde is hier onder andere de kwaliteit van links en de relevantie van links bijgekomen.

Tot 2013 gaf Google inzicht in de PageRank van webpagina’s. Nu is dit niet meer het geval. Ook zijn ze gestopt met het gebruiken van het woord PageRank waardoor veel mensen zeggen dat PageRank niet meer bestaat.

Echter het hebben van kwalitatieve en relevante links naar jouw website is nog steeds een van de belangrijkste factoren voor Google om jouw rankings te bepalen. Google ziet iedere goede link als een stem voor jouw website. Hoe meer goede stemmen, hoe beter.

← Terug naar de index

 

Panda

Panda update

De Google Panda Update is een Google Algoritme Update die de kwaliteit van content van websites aanpakt. Websites met hoge kwaliteit content worden beloond en websites met lage kwaliteit content bestraft.

De eerste Google Panda Update kwam uit in februari 2011 en had vergaande gevolgen voor miljoenen websites.

Enkele kwaliteitskenmerken voor de Panda update zijn:

  • Dunne content, bijvoorbeeld pagina’s waar maar een paar zinnen opstaan.
  • Lage kwaliteit content, bijvoorbeeld pagina’s met automatisch gegenereerde of vertaalde teksten.
  • Duplicate content, bijvoorbeeld websites met veel pagina’s die erg op elkaar lijken.

← Terug naar de index

 

Penguin update

De Google Penguin update is een algoritme update van Google die de kwaliteit van links naar een website aanpakt.

De eerste Google Penguin update vond plaats in april 2012. Waar voorheen alleen werd gekeken naar het aantal links, zijn de Google algoritmen (mede dankzij Penguin) nu veel complexer. Google neemt mee:

  • De kwaliteit van links: heeft de website die naar jou linkt een goede reputatie? Bevat deze website goede content?
  • De relevantie van links: heeft de website die naar jou linkt wel iets met jou werkveld of branche te maken?
  • Is er voor een link betaald? (dit is niet toegestaan door Google)
  • Is het linkprofiel natuurlijk? Of is er bijvoorbeeld een link scheme actief waarbij grote hoeveelheden websites naar elkaar toe linken?
  • Zijn de ankerteksten natuurlijk?

← Terug naar de index

 

Penguin

PHP

PHP staat voor Hypertext Preprocessor. PHP is een scripttaal/programmeertaal voor webpagina’s. Veruit de meeste websites gebruiken PHP om (dynamische) webpagina’s te creëren.

De PHP taal van je website is lastig te beïnvloeden voor marketeers of ondernemers. Toch is het de moeite waard om je website te (laten) controleren op eventuele PHP fouten. Want Google houdt van professionele websites die zo min mogelijk fouten bevatten. Een hulpmiddel dat je kan gebruiken om te bepalen of jouw website PHP fouten heeft, is Google Search Console.

← Terug naar de index

Pogo-sticking

Pogo-sticking betekent dat iemand vanuit een zoekmachine doorklikt naar jouw webpagina en vrijwel direct weer teruggaat naar Google om een ander zoekresultaat te kiezen.

Pogo-sticking is een belangrijke factor voor Google om te bepalen of een zoekresultaat voldoet aan de zoekintentie. Wanneer veel mensen pogo-sticken dan zul je jouw ranking in de zoekmachine niet lang houden.

← Terug naar de index

– R –

Rank of ranken

Een rank is een bepaalde positie in de zoekresultatenpagina (SERP) van Google na het intypen van een zoekwoord. Een rank van #1 tot en met #10 betekent in veel gevallen dat je op pagina 1 van Google staat.

Het is belangrijk om bij te houden wat je rank is op zoekwoorden die van belang zijn voor jouw bedrijf. Om een zoekwoorden strategie uit te zetten moet je namelijk weten waar je nu staat. Alleen dan is het mogelijk om te bepalen wat er nodig is om je doelstellingen te behalen.

← Terug naar de index

Redirect

Met een redirect sluis je verkeer op je webpagina automatisch door naar een andere webpagina. Dit doe je bijvoorbeeld wanneer je een webpagina verwijderd hebt. Dan redirect je naar de best passende pagina van je website. Of wanneer je een webpagina verplaatst hebt (dan redirect je naar de nieuwe locatie van de pagina).

In nagenoeg alle gevallen maak je gebruik van een 301 redirect. Dit betekent dat de redirect permanent van aard is. Er bestaat ook een tijdelijke redirect (302), maar het algemene SEO advies is om deze redirect niet toe te passen.

← Terug naar de index

Robots.txt bestand

Met een robots.txt bestand bepaal jij welke pagina’s niet gecrawld en geïndexeerd mogen worden door zoekmachine bots. In het bestand kun jij per website, per websitemap, of per webpagina zoekmachine bots toegang verlenen (allow) of juist toegang weigeren (disallow).

Een goed voorbeeld van een set van pagina’s waarvan je niet wilt dat die geïndexeerd worden door zoekmachines, zijn je administratorpagina’s van een CMS zoals WordPress. Uiteraard regelt WordPress in dit geval netjes voor je dat de nodige disallows in de robots.txt staan.

← Terug naar de index

– S –

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising en heeft eigenlijk niet heel veel met SEO te maken. Omdat beide termen vaak verward worden met elkaar, hebben we het toch opgenomen in dit woordenboek.

SEA kan overigens wel een goede test pool zijn voor SEO. Als je met een bepaald zoekwoord in een SEA campagne een goede conversieratio haalt bijvoorbeeld. Dan zul je dat waarschijnlijk ook halen als je webpagina goed rankt in de organische zoekresultaten.

Het SEA programma van Google heet Google Ads (voorheen AdWords). Google Ads stelt je niet alleen in staat om in de Google zoekmachine te adverteren, maar ook daarbuiten, in het Google Display Netwerk. Meer informatie op de officiële Google Ads website.

Heb je hulp nodig bij het inrichten en/of beheren van jouw SEA campagnes? Ook SEA is één van de kennisgebieden van Sterkon. Wij voorzien jou graag van advies en dat hoeft echt niet altijd wat te kosten!

← Terug naar de index

 

Search Console

Google Search Console is een hulpprogramma van Google voor websites. Google Search Console heette vroeger Webmaster Hulpprogramma’s.

Het doel van Google Search Console is om jou handvatten te geven om je website te verbeteren. Veelal op technische punten zoals crawlbaarheid, indexeringsstatus, geblokkeerde bronnen etc. Maar Google Search Console biedt ook belangrijke gegevens over zoekwoorden en de vindbaarheid van je website. Je kan Search Console koppelen met Google Analytics zodat deze data ook te analyseren is in jouw Analytics omgeving.

Maak een gratis Google Search Console profiel aan. Heb je hulp nodig bij het instellen en/of configureren van Google Search Console? Sterkon helpt je graag!

← Terug naar de index

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO is de discipline waarbij je de hoeveelheid relevante bezoekers naar jouw website, via zoekmachines, verhoogt.

Bij zoekmachines kun je ook bijna Google zeggen, want deze zoekmachine heeft in Nederland een marktaandeel van 93,76%. In bovenstaande alinea staat het woord ‘relevant’ omdat je bij het bedrijven van SEO altijd in gedachte moet houden dat het verkeer dat jij trekt naar je website wel relevant verkeer moet zijn. Dit verkeer moet passen binnen je communicatiedoelgroep.

Wil je meer lezen over wat SEO precies is? Of welke factoren SEO beïnvloeden? Lees dan verder op onze pagina SEO Kennispagina.

← Terug naar de index

SEO analyse

Een SEO analyse kan slaan op diverse analyses die je maakt met behulp van een SEO onderzoek.

Voorbeelden van een SEO analyse zijn:

← Terug naar de index

SEO tool

Een SEO tool is een software programma dat je helpt bij het bedrijven van zoekmachine optimalisatie. Er zijn diverse SEO tools op de markt. Sommige richten zich op een specifieke discipline binnen SEO, zoals het in beeld brengen van rankings. Een dergelijk programma wordt ook wel een rank tracker of rank checker genoemd.

Er zijn ook een aantal SEO tools op de market die all-in-one nastreven. Voorbeelden hiervan zijn Moz Pro en SEMrush.

← Terug naar de index

SEO onderzoek

Een SEO onderzoek is een onderzoek dat je uitvoert met als doel: het verhogen van relevant zoekverkeer naar jouw website.

Een goed voorbeeld is een zoekwoorden onderzoek. Met een goed zoekwoorden onderzoek kun jij diverse zoekwoorden analyses doen die kansen in beeld brengen voor zoekmachine optimalisatie.

← Terug naar de index

SEO strategie

In een SEO strategie geef jij aan waar je nu staat, waar je heen wilt en wat er nodig is om je doelstellingen te bereiken.

Bij het schrijven van een SEO strategie kun je structuur aanbrengen door je te focussen op het verbeteren van de vier pijlers van zoekmachine optimalisatie, namelijk:

Kijk voor een bredere strategische context eens op onze pagina over online strategievorming.

← Terug naar de index

Google SERP met knowledge graph items

SERP

SERP staat voor Search Engine Result Pages. De SERP is de zoekresultatenpagina van Google die je te zien krijgt nadat je een zoekopdracht hebt ingegeven in Google.

De SERP is voor een lange tijd qua opmaak redelijk voorspelbaar geweest. Bovenaan vond je vaak drie gesponsorde resultaten (SEA advertenties). Dan kwamen tien natuurlijke zoekresultaten. Aan de rechterkant van de pagina vond je (op een PC) ook een aantal advertenties.

Echter, tegenwoordig verrijkt Google de SERP met regelmaat met afbeeldingen, Knowledge Graph items, featured snippets, lokale zoekresultaten (local pack), reviews etc. Hiermee wordt het moeilijker om te bepalen of een  natuurlijk zoekresultaat op de eerste pagina zal staan of niet.

← Terug naar de index

 

Spider

Een spider is een synoniem voor een (zoekmachine) bot.

← Terug naar de index

– T –

Title tag

De title tag is de HTML tag voor de meta title van een webpagina. De title tag ziet er zo uit:

<title>dit is de titel van een webpagina</title>

← Terug naar de index

– U –

Ubersuggest

Ubersuggest is een waardevolle en veel gebruikte SEO tool. Waar Ubersuggest goed in is, is het bieden van nieuwe zoekwoord ideeën. De tool maakt hierbij gebruik van de zoekwoorden suggesties die Google zelf biedt. Je kan deze ook zelf zien door een zoekwoord in te typen maar niet op enter te drukken. Ook onder aan de SERP staan vaak zoekwoorden suggesties van Google.

Daarnaast geeft Ubersuggest je ook zoekwoordvolumes. Ook deze komen van Google, namelijk van de zoekwoordplanner.

← Terug naar de index

Schermafbeelding van Ubersuggest resultaten bij het zoeken op ‘ubersuggest’ :-).

– W – 

Pagina autoriteit

De autoriteit van een webpagina wordt net als de autoriteit van een domein bepaald door inkomende links. Echter, hierin zijn niet alleen externe links van belang, maar ook interne links.

Zoekmachines analyseren dus ook hoeveel links van andere webpagina’s van jouw website wijzen naar een bepaalde pagina. De logica hierachter is duidelijk: wanneer je zelf niet of nauwelijks naar een bepaalde pagina linkt, waarom zou deze dan belangrijk zijn?

De Mozbar is een goede manier om Pagina autoriteit te meten en een uitstekend alternatief op PageRank dat niet meer ge-update wordt.

← Terug naar de index

De homepagina van nu.nl heeft een goede pagina autoriteit van 66/100.

– X –

XML sitemap

Met een XML-sitemap geef jij Google een overzicht van jouw totale website.

De XML sitemap brengt de structuur van je website in beeld en geeft weer wat de URL’s zijn van alle pagina’s die je geïndexeerd wil hebben.

De sitemap wordt XML sitemap genoemd omdat het bestand een .xml formaat heeft en de XML-standaard hanteert. XML is net als HTML een opmaaktaal en dient dus voor het structureren van gegevens.

Vergeet niet om pagina’s die je niet geïndexeerd wil hebben, uit te sluiten van je sitemap. Denk aan bedanktpagina’s of testpagina’s. Een XML Sitemap dien je in bij Google via Search Console

← Terug naar de index

– Y –

Yoast SEO plugin

De Yoast SEO Plugin is de meest populaire SEO plugin voor WordPress.

De tool concentreert zich vooral op on-page SEO. Het geeft schrijvers advies over zoekwoordgebruik op de pagina en de leesbaarheid van teksten.

Daarnaast heeft de tool nog vele andere functies, zoals een XML-sitemap, kruimelpad en social media metadata.

← Terug naar de index

– Z –

Zoekintentie

Zoekintentie is extreem belangrijk voor SEO. Jij moet namelijk zorgen dat je met jouw webpagina’s voldoet aan de verwachtingen van de zoekers. Er zijn grofweg drie verschillende typen zoekintenties. Deze categorieën zijn bedacht door Andrei Broder in 2001, toen hij nog voor Altavista werkte (in de jaren ’90 een populaire zoekmachine).

  • Transactiegericht – hier is de zoekopdracht gericht op het ondernemen van actie. Dit kan een aankoop zijn, maar het kan ook voorkomen dat iemand iets wil downloaden, of contact wil opnemen. Een voorbeeld van een zoekopdracht is: ‘winterjas kopen’
  • Informatiegericht – deze zoekopdrachten zijn gericht op het vergaren/ophalen van informatie. Je kan stellen dat mensen hier wijzer willen worden, of iets willen leren. Een zoekopdracht kan zijn: ‘wat is SEO?’
  • Navigatiegericht – deze zoekopdrachten zijn gericht op het zo snel mogelijk navigeren naar een website of een specifiek deel ervan. Een zoekopdracht kan zijn: ‘Sterkon’ of ‘Sterkon contact’.

Wanneer jouw webpagina niet voldoet aan de zoekintentie dan zullen veel mensen gaan pogo sticken. Dat is een belangrijk signaal voor Google om jou niet of lager te ranken.

De zoekintentie is ook belangrijk omdat het iets kan zeggen over de fase van het aankoopproces waarin de zoeker zich bevindt. Als iemand zoekt op ‘wat maakt een winterjas waterdicht’ dan zit hij/zij nog in de explorerende fase. Maar als diezelfde persoon later zoekt op ‘waterdichte winterjas Hugo Boss kopen’ dan is hij/zij waarschijnlijk klaar om de aankoop te gaan doen.

← Terug naar de index

Zoekvolume

Het zoekvolume is een belangrijk gegeven in een zoekwoorden onderzoek. Het geeft een inschatting van het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand voor het gegeven zoekwoord.

In combinatie met de moeilijkheidsfactor van een zoekwoord, geeft het zoekvolume je inzicht in hoe waardevol het is om je SEO-energie te richten op een bepaald zoekwoord.

Het zoekvolume van zoekwoorden kun je ophalen met de Zoekwoordplanner, Ubersuggest of andere SEO tools.

← Terug naar de index

Zoekvolume voorbeeld in Ubersuggest
Ironisch gezien, heeft het woord ‘zoekvolume’ niet een heel hoog zoekvolume 🙂

Zoekwoord

Een zoekwoord is één woord of een combinatie van meerdere woorden die getypt of ingesproken worden in een zoekmachine om content op een webpagina te vinden.

Het Amerikaanse SEO-bedrijf Moz, dat hun eigen bots/spiders heeft om het internet te analyseren, deelt zoekwoorden op in drie categorieën:

  • Fat head – 18,5% van alle zoekopdrachten
  • Chunky middle – 11,5% van alle zoekopdrachten
  • Long tail – 70% van alle zoekopdrachten

Zoekwoorden analyse

Een zoekwoorden onderzoek maakt verschillende zoekwoord analyses mogelijk. Zo kun je met een zoekwoorden onderzoek bijvoorbeeld analyseren welke pagina’s redelijke ranken, maar waar verbetering gewenst is.

Een ander voorbeeld van een zoekwoorden analyse is het in beeld brengen van pagina’s die wel ranken in Google, maar niet hoog genoeg om verkeer binnen te halen. De resultaten van de analyses vormen de basis voor een zoekwoorden strategie of -plan.

← Terug naar de index

Zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek bevat een uitgebreide lijst van zoekwoorden die relevant zijn voor het vakgebied waarin jouw bedrijf actief is.

Deze zoekwoorden worden verrijkt met waardevolle informatie zoals zoekvolume, moeilijkheidsfactor, huidige rankings, paginaprestaties en nog veel meer. Een uitgebreid zoekwoorden onderzoek combineert informatie van diverse bronnen, zoals de zoekwoordplanner, SEO tools, Google Analytics en Search Console.

Een dergelijk zoekwoorden onderzoek vormt de basis voor het maken van diverse zoekwoorden analyses.

Zoekwoorden strategie

In de zoekwoorden strategie breng jij in beeld voor jouw organisatie waar je op dit moment staat op het gebied van zoekwoorden, maar ook waar je naar toe wilt en hoe je daar gaat komen.

Je beschrijft bij welke zoekwoorden je ambitie liggen, waarom en hoe je hoger gaat ranken op deze zoekwoorden. Dit alles zet je uit in een tijdlijn. Een zoekwoorden strategie hoeft zeker geen hoogdravend plan te zijn, maar moet juist concreet en praktisch van aard zijn. Het plan dient als lijdraad voor jouw SEO werkzaamheden op het gebied van zoekwoorden in de komende periode.

← Terug naar de index

Zoekwoordmoeilijkheid

De zoekwoordmoeilijkheid is een factor die gebruikt wordt in een zoekwoorden onderzoek. Het cijfer geeft weer hoe hoog de organische concurrentie in de zoekmachine is op één bepaald zoekwoord.

Deze factor loopt in de regel van 1 tot 100 waarbij 1 betekent dat er niet of nauwelijks organische concurrentie is en 100 betekent dat het zoekwoord de zwaarste vorm van concurrentie heeft die mogelijk is.

De zoekwoordmoeilijkheidsfactor is bij de meeste SEO tools gebaseerd op de domeinautoriteit van de top 10 resultaten in Google voor het gegeven zoekwoord.

← Terug naar de index

Zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner is een tool van Google Ads (voorheen AdWords). Het is dus eigenlijk bedoeld als een SEA tool, maar de tool is ook heel waardevol voor SEO.

De zoekwoordplanner is vooral waardevol om je zoekwoorden onderzoek uit te breiden. Dus om nieuwe ideeën op te doen voor zoekwoorden.

Daarnaast brengt de tool ook zoekvolume in beeld van één of meerdere zoekwoorden, maar hier moeten we een kanttekening bijplaatsen. Wanneer je niet actief adverteert met Google Ads dan geeft Google tegenwoordig alleen een (te) grove schatting van de volumes. Bijvoorbeeld: 1K – 10K. Wil je niet adverteren, maar ben je toch op zoek naar een tool die gratis zoekvolumes weergeeft? Gebruik dan Ubersuggest.

← Terug naar de index

Zoekvolume voorbeeld in de Google Zoekwoordplanner
Het gebrek aan inzicht bij de Google zoekwoordplanner:

  1. Sterk lijkende zoekwoordvormen worden bij elkaar opgeteld. We zoeken op SEO, maar krijgen een volume terug voor zoekmachine optimalisatie. Wel een goede indicatie dat Google dit ziet als synoniemen!
  2. Het volume wordt deels gecensureerd omdat er geen actieve advertenties in het account staan. Je ziet alleen een volume van 1.000 tot 10.000.

advies nodig?

Ben jij klaar om jouw online marketing te versterken?

Share This