Zoekwoorden analyse
Pagina 2 SEO ranks verbeteren
Met deze zoekwoorden analyse maak je van een waardeloze SEO ranking een waardevolle ranking!
Je bent hier: Home » SEO » Zoekwoorden analyse »
Alles leren over Google rankings? Kijk dan eens op onze kennispagina over Google SEA en SEO rankings!
De analyse: van waardeloze ranking naar waardevolle ranking
Bij deze zoekwoorden analyse gaan we pagina’s van je website in beeld brengen die net niet goed genoeg ranken om organisch verkeer binnen te halen.
Maak van een pagina 2 ranking een pagina 1 ranking
We focussen ons op pagina’s die een pagina 2 ranking hebben in de zoekmachine. Deze ranking willen we verbeteren naar pagina 1 van Google.
Waarom belangrijk?
In de SEO wereld hebben we een spreekwoord:
“Op pagina 2 van Google kun je een lijk verstoppen. Daar kijkt toch niemand.”
De achterliggende gedachte van deze analyse is dat een pagina 2 ranking (nagenoeg) waardeloos is, want je haalt er haast geen verkeer mee binnen op je website. Bijna niemand die zoekt in Google, klikt door naar pagina 2. Als iemand geen goed resultaat vindt op pagina 1 dan zoekt hij/zij meestal opnieuw met een ander zoekwoord.
Echter een pagina 2 ranking is wel bijna goed genoeg om verkeer binnen te gaan halen. De pagina heeft maar een klein duwtje in de rug nodig om een pagina 1 ranking te worden en zo waardevol te worden voor je organisatie.
Werkwijze
Filter in je zoekwoorden onderzoek alle ranks weg met uitzondering van 11 t/m 20 ranks. Wat je nu overhoudt zijn de zoekwoorden waarmee jouw website (in de meeste gevallen*) op pagina 2 van Google staat.
Mogelijke aanvullende filters:
- Als je je niet wil focussen op zoekwoorden met een laag volume kun je deze zoekwoorden wegfilteren.
- Als je een waarde hebt toegekend aan ieder zoekwoord, dan kun je zoekwoorden met een lage(re) waarde wegfilteren.
*Wanneer Google de zoekresultatenpagina verrijkt met bijvoorbeeld de knowledge graph dan kan het voorkomen dat er minder dan 10 organische zoekresultaten op pagina 1 van Google staan.
SEO verbeteractie
Na het filteren beoordeel je wat je quick wins zijn. Begin bij zoekwoorden met een relatief hoog zoekvolume en een positie 11 t/m 15. Daarna werk je naar beneden. Neem ook ook andere factoren mee in je overweging: welke zoekwoorden hebben de meeste waarde voor je organisatie (zie aanvullende filters), op welke pagina’s is nog het meeste winst te behalen enzovoort.
Deze pagina’s neem je op in je SEO plan om ze te gaan verbeteren. Dit kan met on page SEO (inhoudelijke verbeteringen op de pagina) of off page SEO (verhogen van de autoriteit van de pagina).
Vind nog meer SEO kansen
Benut nog meer SEO kansen en wend nog meer SEO bedreigingen af met deze zoekwoorden analyses:
- Google ranking #6 t/m #10 verbeteren
- Content kansen vinden
- Concurrentie analyse
- Zoekwoord kannibalisatie verhelpen
- Pagina’s met te laag CTR verbeteren
- Pagina’s met te hoog bounce rate verbeteren
- Pagina’s met te lage gemiddelde tijd op pagina verbeteren
- Ongewenste rankings corrigeren
Heb je vragen over één van deze zoekwoorden analyses? Wij beantwoorden deze graag in de chat onderaan deze pagina. Zijn we offline? Neem dan contact met ons op.