Zoekwoorden analyse
Google ranks #6 t/m #10 verbeteren
Je bent hier: Home » SEO » Zoekwoorden analyse »
Tip: Wil je alles leren over Google Rankings? Kijk dan op onze kennispagina Google ranking.
De analyse: pagina 1 rankings onder de vouw verbeteren.
Deze zoekwoorden analyse lijkt in veel opzichten op de analyse Pagina 2 ranks verbeteren, maar bij deze analyse brengen we rankings in kaart die al op pagina 1 staan, maar wel op de tweede helft van de pagina.
Waarom belangrijk?
Veel mensen zijn tevreden wanneer ze een pagina 1 notering in Google bereiken. Nu is dit -zeker voor competitieve zoekwoorden- al een hele prestatie, maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat de bulk van het verkeer naar de top 3 rankings in de SERP gaat.
Onderzoek wijst uit dat de CTR voor een ranking van #6 of lager niet heel hoog meer is. Zo is de CTR van een positie 10 ranking nog maar 1,52%. De gemiddelde CTR van de 9e en 8e plaats zijn niet veel beter, respectievelijk 1,87% en 2,36%.
Daarentegen is de CTR van van de top 5 rankings:
- Positie 1 ranking: +/- 35%(!)
- Positie 2 ranking: +/- 17%
- Positie 3 ranking: +/- 11%
- Positie 4 ranking: +/- 7%
- Positie 5 ranking: +/- 5%
We kunnen dus veilig stellen dat de top 3 rankings de overgrote bulk van het verkeer van Google krijgen. En dit is het gunstigste scenario, want wanneer de SERP bevolkt wordt door de knowledge graph dan zijn de CTR’s van de organische posities zelfs bedroevend lager.
Het is dus de moeite waard om ook de top 10 rankings onder de loep te nemen om te analyseren wat er te winnen valt. Wellicht zijn er pagina’s die ranken, maar waar nog geen SEO optimalisatie is toegepast. Of wellicht vind je pagina’s die relatief eenvoudig te verbeteren zijn qua content. Iedere verschuiving naar boven zorgt voor een hogere CTR en dus voor meer bezoekers naar je website.
Werkwijze
Filter in je zoekwoorden onderzoek alle ranks weg met uitzondering van 6 t/m 10 rankings. Wat je nu overhoudt zijn de zoekwoorden waarmee jouw website op de onderste helft van pagina 1 van Google staat.
Mogelijke aanvullende filters:
- Als je je niet wil focussen op zoekwoorden met een laag volume kun je deze zoekwoorden wegfilteren.
- Als je een waarde hebt toegekend aan ieder zoekwoord, dan kun je zoekwoorden met een lage(re) waarde wegfilteren.
SEO verbeteractie
Na het filteren beoordeel je wat je quick wins zijn. Begin bij zoekwoorden met een relatief hoog zoekvolume. Daarna werk je naar beneden. Neem ook ook andere factoren mee in je overweging: welke zoekwoorden hebben de meeste waarde voor je organisatie (zie aanvullende filters), op welke pagina’s is nog het meeste winst te behalen enzovoort.
Deze pagina’s neem je op in je SEO plan om ze te gaan verbeteren. Dit kan met on page SEO (inhoudelijke verbeteringen op de pagina) of off page SEO (verhogen van de autoriteit van de pagina).
Vind nog meer SEO kansen
Benut nog meer SEO kansen en wend nog meer SEO bedreigingen af met deze zoekwoorden analyses:
- Pagina 2 SEO ranking verbeteren
- Content kansen vinden
- Concurrentie analyse
- Zoekwoord kannibalisatie verhelpen
- Pagina’s met te laag CTR verbeteren
- Pagina’s met te hoog bounce rate verbeteren
- Pagina’s met te lage gemiddelde tijd op pagina verbeteren
- Ongewenste rankings corrigeren
Heb je vragen over één van deze zoekwoorden analyses? Wij beantwoorden deze graag in de chat onderaan deze pagina. Zijn we offline? Neem dan contact met ons op.