Zoekwoorden analyse
Ongewenste rankings corrigeren
Ga met deze zoekwoorden analyse op zoek naar ongewenste rankings en corrigeer ze!
Je bent hier: Home » SEO » Zoekwoorden analyse »
De analyse: ongewenste rankings corrigeren
Met deze laatste zoekwoorden analyse gaan we op zoek naar pagina’s die ranken voor een bepaald zoekwoord, maar waarvan je liever hebt dat een andere pagina rankt voor dat betreffende woord.
Op het eerste gezicht lijkt deze analyse wellicht op de zoekwoorden kannibalisatie analyse, maar het verschil is dat je daar al twee (of meerdere) rankings hebt, die je hier niet hebt.
Waarom belangrijk?
Er kunnen meerdere redenen zijn voor een ranking die je eigenlijk niet wilt hebben. Hierbij een paar voorbeelden:
- De content of visie van de pagina is out-of-date.
- Je verkoopt het product of dienst niet meer, maar je heb een andere dienst die vergelijkbaar is en waarvan je wilt dat deze rankt.
- Je hebt betere content voor het betreffende zoekwoord.
- Je wilt helemaal niet geassocieerd worden met een bepaald zoekwoord.
Werkwijze
Sorteer het zoekwoorden onderzoek op kolom ‘Rank’ (kolom E) en ga alle rankings na die je hebt met de bijbehorende rankende pagina’s (kolom F). Wanneer je rankings ziet die niet correct zijn, dan vul je de ‘rank = juiste pagina?’ (kolom U) met ‘nee’.
Hierna ben je klaar om op de kolom ‘rank = juiste pagina?’ te filteren en houd je alleen de rankings over die je wil corrigeren.
Voorbeeld van de zoekwoorden analyse waarbij we ongewenste rankings isoleren. In dit geval twee rankings die naar de verkeerde pagina verwijzen.
Mogelijke aanvullende filters:
- Houd je teveel pagina’s over om te analyseren en/of te verbeteren? Filter dan zoekwoorden weg met een laag zoekvolume (kolom B).
SEO verbeteractie
De SEO verbeteractie is afhankelijk van de reden waarom je de ranking niet correct vindt. Hierbij een aantal mogelijkheden op basis van bovenstaande redenen:
De content of visie van de pagina is out-of-date
Wanneer je dit constateert moet je nagaan of je een andere pagina tot je beschikking hebt die een up-to-date versie heeft van de content of visie. Wanneer dit zo is, dan is het waarschijnlijk het beste om een permanente (301) redirect te maken naar de nieuwe content.
Ga wel nog even na waarom de oude content beter rankt dan de nieuwe op het gegeven zoekwoord. Dit kan natuurlijk dankzij backlinks komen, maar wellicht is de content uitgebreider of beter. Verbeter in dit geval de nieuwe content om rankverlies op lange termijn te voorkomen.
In het geval van een bepaalde visie of werkwijze die verandert is, dan kan de content op de nieuwe pagina volledig anders zijn. In dit geval verdient een 301 redirect niet de voorkeur omdat de nieuwe pagina een lage kans heeft om te gaan ranken op de woorden die niet voorkomen op deze pagina. In dit geval kun je wellicht een call-out op de pagina zetten dat de werkwijze of visie verouderd is en hierbij verwijzen naar de nieuwe. De pagina en de ranking blijven dan gewoon bestaan.
Je verkoopt het product of dienst niet meer
Analyseer je nieuwe product of dienstenpagina. Bevat deze dezelfde zoekwoorden en topics als de oude pagina? Waarom rankt deze dan niet? In dit geval verdient een 301 redirect zeker de voorkeur want je wilt niet meer dat mensen landen op de oude productpagina.
Probeer het goede van de oude productpagina toe te passen op de nieuwe om de rankings te behouden. Is de content en het zoekwoordgebruik van de oude pagina totaal anders dan de nieuwe? Dan zul je wellicht rankings op bepaalde zoekwoorden verliezen. Wat je wel wint is dat met de 301 redirect de nieuwe pagina de linkkracht (link equity) heeft gekregen van de oude.
Je hebt betere content voor het betreffende zoekwoord
Hier gaat er iets goed fout. Want waarom rankt deze nieuwe content niet voor hetzelfde zoekwoord? (anders had je hem wel gevonden in de zoekwoorden kannibalisatie analyse).
Ga met Google Search Console na of je op de gewenste pagina geen problemen zijn. Bijvoorbeeld crawlproblemen. Analyseer en vergelijk ook de content van de twee pagina’s. Ga tevens na hoeveel backlinks er bestaan naar de oude pagina. Op deze manier krijg je een vollediger beeld van deze ongewenste situatie en kun je corrigerende maatregelen toepassen. Afhankelijk van of je het belangrijk vindt dat de oude pagina nog bezocht kan worden door mensen, pas je een 301 redirect of een canonical tag toe op de oude pagina.
Je wilt helemaal niet geassocieerd worden met een bepaald zoekwoord
Af en toe komt het voor dat een organisatie vindbaar is op zoekwoorden waar het helemaal niet mee geassocieerd wil worden. In dit geval is corrigeren niet heel moeilijk. Verwijder de pagina en pas een 301 redirect toe naar een gewenste pagina, of pas de pagina qua content aan. Wellicht staan er een zoekwoorden op de pagina die je kan verwijderen.
Vind nog meer SEO kansen
Benut nog meer SEO kansen en wend nog meer SEO bedreigingen af met deze zoekwoorden analyses:
- Pagina 2 SEO ranking verbeteren
- Google ranking #6 t/m #10 verbeteren
- Content kansen vinden
- Concurrentie analyse
- Zoekwoord kannibalisatie verhelpen
- Pagina’s met te laag CTR verbeteren
- Pagina’s met te hoog bounce rate verbeteren
- Pagina’s met te lage gemiddelde tijd op pagina verbeteren
Heb je vragen over één van deze zoekwoorden analyses? Wij beantwoorden deze graag in de chat onderaan deze pagina. Zijn we offline? Neem dan contact met ons op.