Zoekwoorden analyse
Pagina’s met te hoog bounce rate verbeteren
Verbeter met deze zoekwoorden analyse de bounce rate van pagina’s die nu goed ranken om dalingen in rankings te voorkomen.
Je bent hier: Home » SEO » Zoekwoorden analyse »
De analyse: verbeter je bounce rate waar het telt
We gaan analyseren welke pagina’s goed (of tenminste redelijk) ranken, maar een (te) hoge bounce rate hebben om deze ranking op langer termijn te behouden.
Waarom is deze zoekwoorden analyse belangrijk?
Deze zoekwoorden analyse is belangrijk omdat een te hoog bouncepercentage een belangrijk gebruikerssignaal kan zijn voor Google dat de website niet voldoet aan de verwachtingen van de gebruikers.
Er staat in de vorige zin ‘kan zijn’ omdat een hoge bounce rate niet in alle situaties slecht is. In combinatie met een hoge gemiddelde tijd op pagina bijvoorbeeld is het heel goed denkbaar dat de behoefte van de bezoeker wel degelijk is vervuld. De bezoekers arriveerden op de pagina, vonden precies wat zij zochten en vertrokken weer. Daarom gaan we met name op zoek naar pagina’s met een hoog bouncepercentage en een relatief lage gemiddelde tijd op pagina.
Werkwijze
Sorteer het zoekwoorden onderzoek op bouncepercentage (kolom H) van hoog naar laag. De rankende pagina’s die het hoogste bouncepercentage hebben, staan nu bovenaan.
Voorbeeld van de zoekwoorden analyse waarbij we rankende pagina’s sorteren op bounce rate. Pagina’s met de hoogste bounce rate staan bovenaan.
Mogelijke aanvullende filters:
- Filter naar eigen inzicht pagina’s weg met een relatief hoge gemiddelde tijd op pagina. Doe dit alleen wanneer je anders teveel pagina’s overhoudt in je analyse. Want ook pagina’s met een goede gemiddelde tijd op pagina zijn de moeite waard om te verbeteren op het gebied van bouncepercentage. Het naar beneden brengen van de bounce rate is eigenlijk in alle gevallen een goed ding.
- Je kan ook zoekwoorden wegfilteren die een lage waarde hebben voor je organisatie (kolom P) of die een laag zoekvolume hebben (kolom B).
Tip
Filter geen pagina’s weg die een lage ranking hebben, want wellicht is de ranking juist laag omdat het bouncepercentage te hoog is!
Kanttekening: er zijn discussies in de SEO wereld over of Google überhaupt wel weet wat de bounce rate is van een webpagina of website. Google heeft namelijk een keer op een Q&A sessie van een evenement gezegd dat zij geen Google Analytics data gebruiken als ranking factor. Echter, wij hebben twee redenen om deze analyse toch als zeer waardevol te achten:
- Google heeft dan wel gezegd dat zij geen GA data gebruiken in het wegen van websites voor rankings, maar dit zeggen ze niet over Chrome data en data van andere Google producten of diensten.
- Google beschikt zeker wel over pogo sticking data. Pogo sticking betekent dat iemand zoekt in Google, doorklikt naar een website en direct weer terug klikt naar Google om vervolgens op een ander zoekresultaat te klikken. Dit is een zeer belangrijk signaal voor Google dat een zoekresultaat niet voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker. Pogo sticking en bounce rate zijn niet hetzelfde, maar als er veel gepogostickt wordt op je webpagina dan zal ook het bouncepercentage hoog zijn. Het is zeker geen ideale match, maar het is de beste match die je hebt.
SEO verbeteractie
Ga voor de pagina’s met het hoogste bounce rate na waarom dit percentage zo hoog zou kunnen zijn.
Voeg body tekst links toe
Staan er geen relevante links in de body tekst? Voeg deze toe! Link vanuit de body van de pagina naar andere content zoals blogartikelen, case stories, productpagina’s etc. Doe dit wel alleen wanneer het relevant is en waarde heeft voor je bezoeker. Ben vooral voorzichtig met het linken naar producten en diensten, zeker vanuit niet commerciële content, zoals blogartikelen.
Voeg call to actions toe
Voeg naast normale tekstlinks ook minimaal één call to action (CTA) toe in de vorm van een button of uitgelicht contentblok. Indien leadgeneratie een doelstelling is van je organisatie, overweeg dan om te linken naar een download, zoals een white paper of e-book.
Match het zoekwoord met de zoekintentie
Schenk net als bij de vorige analyse ook aandacht aan het matchen van je content met de zoekintentie achter het zoekwoord. Is jouw content wel de content die mensen zoeken wanneer ze zoeken op het betreffende zoekwoord? Twijfel je hieraan? Verbeter dan je content, of vul deze aan.
Ook is het slim om de intro en scanbaarheid van je pagina onder de loep te nemen. Mensen zijn online nog ongeduldiger dan in het verkeer! In een paar seconden bepaalt iemand of hij/zij doorleest of terug klikt naar Google (pogo sticking). Je intro moet daarom sterk zijn: verleidelijk, maar ook to-the-point (wat kan men verwachten).
Daarnaast moet je pagina scanbaar zijn. Dit bereik je vooral door het toevoegen van headings en opsommingen (waar relevant uiteraard). Op lange pagina kun je overwegen om een inhoudsopgave toe te voegen voor de overzichtelijkheid (zoals op deze relatief lange kennispagina).
Vind nog meer SEO kansen
Benut nog meer SEO kansen en wend nog meer SEO bedreigingen af met deze zoekwoorden analyses:
- Pagina 2 SEO ranking verbeteren
- Google ranking #6 t/m #10 verbeteren
- Content kansen vinden
- Concurrentie analyse
- Zoekwoord kannibalisatie verhelpen
- Pagina’s met te laag CTR verbeteren
- Pagina’s met te lage gemiddelde tijd op pagina verbeteren
- Ongewenste rankings corrigeren
Heb je vragen over één van deze zoekwoorden analyses? Wij beantwoorden deze graag in de chat onderaan deze pagina. Zijn we offline? Neem dan contact met ons op.