Zoekwoorden analyse
Pagina’s met te laag CTR verbeteren
Met deze zoekwoorden analyse verbeteren we pagina’s die ranken maar een te lage CTR hebben om deze ranking op lange termijn te behouden.
Je bent hier: Home » SEO » Zoekwoorden analyse »
De analyse: verbeter de CTR van rankende pagina’s
We gaan analyseren welke pagina’s goed of redelijk ranken, maar niet genoeg doorkliks krijgen vanuit Google. We analyseren dit door je gerealiseerde click through rate (CTR) af te zetten tegen wat de CTR zou moeten zijn voor de betreffende ranks.
We doen dit met behulp van onderzoekscijfers van Advanced Web Ranking. Zij vergaren iedere maand de organische CTR en rankings van meer dan 4 miljoen zoekwoorden, afkomstig van bijna 40.000 websites.
Waarom belangrijk?
Deze zoekwoorden analyse is belangrijk omdat de CTR een zeer belangrijk gebruikerssignaal is voor Google. Wanneer Google een bepaald zoekresultaat toont, maar er niemand op klikt, dan is dit een duidelijk signaal dat het zoekresultaat niet voldoet aan de verwachting van de gebruiker.
Op lange termijn is een te lage CTR dan slecht voor je rankings, dus die willen we verbeteren.
Werkwijze
Het zoekwoorden onderzoek dient voor deze analyse een kolom te hebben waarbij de onderzoekscijfers van Advanced Web Ranking worden opgehaald (voor de betreffende gerealiseerde rankings) en vergeleken worden met de gerealiseerde click through rates.
De Sterkon zoekwoorden template doet dit automatisch voor je in kolom O, genaamd CTR t.o.v. richtwaarde. In kolom M vind je de gerealiseerde CTR (opgehaald uit Google Search Console) en in kolom N vind je de CTR richtwaarde (opgehaald uit het onderzoek van Advanced Web Rankings voor de betreffende rankings).
Om de analyse snel te maken filter je kolom O op kleur en kies je vervolgens voor ‘rood’ (alle negatieve CTR cijfers zijn rood). Je kan ook kiezen voor getalfilters en dan ‘kleiner dan nul’ invoeren. Wanneer je een grote lijst aan zoekwoorden overhoudt, sorteer dan op ‘CTR t.o.v. richtwaarde’ van laag naar hoog, om de zoekwoorden met de grootste afwijkingen bovenaan te zetten.
Voorbeeld van de CTR zoekwoorden analyse waarbij de gerealiseerde CTR lager is dan de CTR richtwaarde uit het onderzoek van Advanced Web Rankings
Je houdt nu alle CTR’s over die -voor de betreffende positie in de zoekmachines- lager zijn ten opzichten van het gemiddelde van 40.000 websites uit het onderzoek. Je houdt automatisch pagina 1 rankings over, want het onderzoek geeft alleen CTR richtwaardes voor top 10 rankings.
Tip
Houd in gedachte dat de CTR cijfers op zoekwoordniveau zijn, niet op paginaniveau! De CTR is dus van één bepaald zoekwoord, niet van één bepaalde pagina. Uiteraard vind je de bijbehorende rankende pagina in kolom F, maar houd er rekening mee dat deze pagina kan ranken op meer dan één zoekwoord. En dat de CTR per zoekwoord afwijkt.
Mogelijke aanvullende filters:
- We raden hier niet aan om filters te zetten, behalve wanneer je rankings hebt gerealiseerd die compleet irrelevant zijn voor je organisatie. In dat geval kun je filteren op kolom P (Waarde) en alle zoekwoorden met een waarde van 1 wegfilteren.
SEO verbeteractie
De eenvoudigste SEO actie is om het zoekresultaat van je webpagina aantrekkelijker en/of meer activerend de maken voor het betreffende zoekwoord.
Zorg voor een aantrekkelijke Title tag & Meta description
De aantrekkingskracht van je zoekresultaat wordt vooral bepaald door de titel en de beschrijving in de Google SERP (resultaatpagina). De title tag van je pagina bepaalt de titel in de Google SERP. Zorg dus dat deze titel het zoekwoord bevat en dat deze relevant, aantrekkelijk en activerend is. De beschrijving is een iets lastiger verhaal. Soms geeft Google zelf een alinea weer uit je tekst die relevant is voor de zoekopdracht. Echter, nog altijd komt het voor dat Google hiervoor de meta description gebruikt. Besteed daarom ook de nodige aandacht aan het vormen van een aantrekkelijke en relevante meta description. Gebruik ook het zoekwoord hier, want Google toont deze vetgedrukt wanneer er een match is met de zoekopdracht.
Tip
De title tag is niet hetzelfde als de zichtbare titel van de pagina. De zichtbare titel is een heading 1 in HTML (<h1>
) en staat in de body van je pagina. De title tag daarentegen is metadata dat in de HTML head (<head>
) van je pagina staat. In de meeste CMS’en komt de title tag terug als een apart veld dat gevuld kan worden en dus ook kan afwijken van de zichtbare titel van de pagina. De title tag wordt ook wel eens de SEO titel genoemd, aangezien het een belangrijk SEO element is.
Match het zoekwoord met de zoekintentie
Deze actie is gecompliceerder maar wel belangrijk. Wanneer je CTR te laag is dan kan er ook een discrepantie zijn tussen jouw zoekresultaat en de zoekvraag van de gebruikers. De intentie van de zoekers verschilt dan van wat jij hen biedt.
Wanneer je CTR te laag is voor een bepaald zoekwoord, probeer dan na te gaan waar iemand werkelijk naar opzoek is wanneer hij/zij zoekt op dit woord. Wat dit complex maakt, is dat de zoekintentie voor één bepaald wordt niet altijd dezelfde hoeft te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het woord ‘bank’. Wanneer je hier op zoekt, ben je dan op zoek naar een financiële instelling, of een bank om op te zitten? Hoe langer het zoekwoord is, hoe eenvoudiger het zal zijn om de intentie achter de zoekopdracht te achterhalen.
Tip
Houd er rekening mee dat één webpagina kan ranken voor diverse zoekwoorden. Maak aanpassingen aan de pagina daarom niet te snel. Analyseer eerst ook of er nog andere zoekwoorden zijn waar de pagina op rankt. Wellicht zijn deze zoekwoorden zelfs belangrijker (hoger volume, hogere ranking) dan degene waar als eerste je oog op valt.
Vind nog meer SEO kansen
Benut nog meer SEO kansen en wend nog meer SEO bedreigingen af met deze zoekwoorden analyses:
- Pagina 2 SEO ranking verbeteren
- Google ranking #6 t/m #10 verbeteren
- Content kansen vinden
- Concurrentie analyse
- Zoekwoord kannibalisatie verhelpen
- Pagina’s met te hoog bounce rate verbeteren
- Pagina’s met te lage gemiddelde tijd op pagina verbeteren
- Ongewenste rankings corrigeren
Heb je vragen over één van deze zoekwoorden analyses? Wij beantwoorden deze graag in de chat onderaan deze pagina. Zijn we offline? Neem dan contact met ons op.