zoekwoorden analyse
Pagina’s met te lage gemiddelde tijd op pagina verbeteren
Voorkom dat je rankings dalen door pagina’s met een te lage gemiddelde tijd op pagina te verbeteren.
Je bent hier: Home » SEO » Zoekwoorden analyse »
Wat is een goede gemiddelde tijd op pagina? En waarom is het eigenlijk belangrijk? Op deze pagina vertellen geven we je antwoord op deze vragen en geven we je een methode om de gemiddelde tijd op pagina te verbeteren voor pagina’s die er toe doen, namelijk de pagina’s die goed gevonden worden in Google!
De analyse: verbeter de gemiddelde tijd op pagina
Met behulp van deze zoekwoorden analyse gaan we op zoek naar pagina’s die ranken op één of meerdere zoekwoorden, maar die een te lage gemiddelde tijd op pagina hebben in verhouding tot de content die op de pagina staat.
Waarom belangrijk?
Net als een laag bouncepercentage kan een lage gemiddelde tijd op pagina je rankings schaden. In SEO onderzoeken worden al jaren sterke correlaties gevonden tussen rankings en de gemiddelde tijd op pagina.
Vrijwel alle SEO experts geloven dat de gemiddelde tijd op pagina (en op site) verband houdt met rankings. Daarnaast is ook het gebruikerssignaal zelf erg belangrijk: een lage gemiddelde tijd op pagina betekent dat mensen het niet de moeite waard vonden om tijd te spenderen op een pagina. Waarom is dat?
Wat is een goede gemiddelde tijd op pagina?
Veel mensen vragen zich af wanneer een gemiddelde tijd op pagina te laag is en dus wat een goede gemiddelde tijd op pagina is. Een simpel antwoord is hier helaas niet mogelijk, want het is compleet afhankelijk van de hoeveelheid content op de pagina. Wanneer de pagina kort maar krachtig is maar de gebruiker een volledig en tevredenstellend antwoord geeft op zijn/haar vraag dan is een gemiddelde tijd op pagina van minder dan een minuut misschien wel heel goed, want bezoekers hebben in die minuut tijd de volledige content op de pagina tot zich kunnen nemen. Maar heb je een blogartikel geschreven van 2000 woorden en is je gemiddelde tijd op pagina minder dan een minuut dan is er werk aan de winkel, want jouw bezoekers kunnen de hele pagina nooit gelezen hebben in die tijd.
Belangrijke kanttekening is wel dat de gemiddelde tijd op pagina (en de gemiddelde sessieduur) die gerapporteerd wordt door Googel Analytics een relatie heeft met het bouncepercentage. Als een bezoeker slechts 1 pagina bezoekt op je website en dan je website weer verlaat, dat noemen we dit een bounce. Wanneer dit gebeurt dan is Google Analytics niet in staat om de gemiddelde tijd van de pagina of van de sessie te meten. Dit komt omdat Google Analytics hiervoor een tweede pagina bezoek nodig heeft (tijd bezoek pagina 2 minus tijd bezoek pagina 1). Een bounce levert dus een tijd op pagina en een sessieduur van nul op. Dit betekent dat een hoge bounce rate een negatieve invloed heeft op de gemiddelde tijd op pagina en op de gemiddelde sessieduur.
Werkwijze
Sorteer de gemiddelde tijd op pagina (kolom H) van laag naar hoog. Filter pagina’s met een gemiddelde tijd op pagina van nul weg. Je houdt nu rankende pagina’s over, waarbij de slechtst presterende pagina’s (op het gebied van gemiddelde tijd op pagina) bovenaan staan.
In deze zoekwoorden analyse sorteren we rankende pagina’s van laag naar hoog op het veld: gemiddelde tijd op pagina. De pagina’s met de laagste gemiddelde tijd op pagina staan nu bovenaan.
Mogelijke aanvullende filters:
- Houd je teveel pagina’s over om te analyseren en/of te verbeteren? Filter dan zoekwoorden weg met een laag zoekvolume (kolom B).
SEO verbeteractie
De SEO verbeteractie bestaat uit het verbeteren van de content van pagina’s met een lage gemiddelde tijd op pagina. Ga na waarom deze pagina’s juist een lage tijd op pagina hebben. Om een gevoel te krijgen bij pagina’s die juist goed presteren, kun je de analyse omdraaien en juist opzoek gaan naar pagina’s met een hoge gemiddelde tijd op pagina. Analyseer deze pagina’s en zoek naar verbanden.
Twee belangrijke factoren om in ogenschouw te nemen zijn de hoeveelheid content op de pagina en de aard van de pagina.
Hoeveelheid content op de pagina
De hoeveelheid content op de pagina bepaalt hoe lang een bezoeker nodig heeft om de hele pagina in zich op te nemen. De hoeveelheid tekst is hierbij belangrijk, maar denk ook aan video’s of afbeeldingen die tijd nodig hebben om ze te interpreteren, zoals grafieken of infographics.
Dus als een pagina een lage gemiddelde tijd op pagina heeft, kijk dan ook naar de hoeveelheid content die op de pagina staat. Overweeg om pagina’s waar zeer weinig content op staat te verrijken met waardevolle toevoegingen. Google houdt namelijk niet van pagina’s met dunne content (Panda update).
De aard van de pagina
Ook de aard van de pagina is belangrijk. Sommige pagina’s zijn niet bedoeld om lang te blijven hangen. Denk aan doorklikpagina’s, zoals categoriepagina’s.
Vind je dus pagina’s in je analyse die bedoeld zijn om door te klikken? Laat deze pagina’s dan intact. Het feit dat ze een overzicht bieden met links naar andere pagina’s is juist de waarde van die betreffende pagina. Dit is ook weer goed voor je bouncepercentage dus niks meer aan doen!
Vind nog meer SEO kansen
Benut nog meer SEO kansen en wend nog meer SEO bedreigingen af met deze zoekwoorden analyses:
- Pagina 2 SEO ranking verbeteren
- Google ranking #6 t/m #10 verbeteren
- Content kansen vinden
- Concurrentie analyse
- Zoekwoord kannibalisatie verhelpen
- Pagina’s met te laag CTR verbeteren
- Pagina’s met te hoog bounce rate verbeteren
- Ongewenste rankings corrigeren
Heb je vragen over één van deze zoekwoorden analyses? Wij beantwoorden deze graag in de chat onderaan deze pagina. Zijn we offline? Neem dan contact met ons op.