zoekwoorden analyse

Pagina’s met te lage gem. tijd op pagina verbeteren

Voorkom dat je rankings dalen door pagina’s met een te lage gemiddelde tijd op pagina te verbeteren.

Je bent hier: Home » SEO » Zoekwoorden analyse » Pagina’s met te lage gemiddelde tijd op pagina verbeteren

De analyse: verbeter de gemiddelde tijd op pagina

 Met behulp van deze zoekwoorden analyse gaan we op zoek naar pagina’s die ranken op één of meerdere zoekwoorden, maar die een te lage gemiddelde tijd op pagina hebben in verhouding tot de content die op de pagina staat.

Waarom belangrijk?

Net als een laag bouncepercentage kan een lage gemiddelde tijd op pagina je rankings schaden. Ook hier is er geen bewijs dat Google dit meet, maar er worden in SEO onderzoeken wel sterke correlaties gevonden tussen rankings en de gemiddelde tijd op pagina.

Vrijwel alle SEO experts geloven dat de gemiddelde tijd op pagina (en op site) verband houdt met rankings. Daarnaast is ook het gebruikerssignaal zelf erg belangrijk: een lage gemiddelde tijd op pagina betekent dat mensen het niet de moeite waard vonden om tijd te spenderen op een pagina. Waarom is dat?

Werkwijze

 Sorteer de gemiddelde tijd op pagina (kolom H) van laag naar hoog. Filter pagina’s met een gemiddelde tijd op pagina van nul weg. Je houdt nu rankende pagina’s over, waarbij de slechtst presterende pagina’s (op het gebied van gemiddelde tijd op pagina) bovenaan staan.

Zoekwoorden analyse waarbij rankende pagina's met een te lage gemiddelde tijd op pagina worden geïsoleerd

In deze zoekwoorden analyse sorteren we rankende pagina’s van laag naar hoog op het veld: gemiddelde tijd op pagina. De pagina’s met de laagste gemiddelde tijd op pagina staan nu bovenaan.

Mogelijke aanvullende filters:

  • Houd je teveel pagina’s over om te analyseren en/of te verbeteren? Filter dan zoekwoorden weg met een laag zoekvolume (kolom B).

SEO verbeteractie

De SEO verbeteractie bestaat uit het verbeteren van de content van pagina’s met een lage gemiddelde tijd op pagina. Ga na waarom deze pagina’s juist een lage tijd op pagina hebben. Om een gevoel te krijgen bij pagina’s die juist goed presteren, kun je de analyse omdraaien en juist opzoek gaan naar pagina’s met een hoge gemiddelde tijd op pagina. Analyseer deze pagina’s en zoek naar verbanden.

Twee belangrijke factoren om in ogenschouw te nemen zijn de hoeveelheid content op de pagina en de aard van de pagina.

Hoeveelheid content op de pagina

De hoeveelheid content op de pagina bepaalt hoe lang een bezoeker nodig heeft om de hele pagina in zich op te nemen. De hoeveelheid tekst is hierbij belangrijk, maar denk ook aan video’s of afbeeldingen die tijd nodig hebben om ze te interpreteren, zoals grafieken of infographics.

Dus als een pagina een lage gemiddelde tijd op pagina heeft, kijk dan ook naar de hoeveelheid content die op de pagina staat. Overweeg om pagina’s waar zeer weinig content op staat te verrijken met waardevolle toevoegingen. Google houdt namelijk niet van pagina’s met dunne content (Panda update).

De aard van de pagina

Ook de aard van de pagina is belangrijk. Sommige pagina’s zijn niet bedoeld om lang te blijven hangen. Denk aan doorklikpagina’s, zoals categoriepagina’s.

Vind je dus pagina’s in je analyse die bedoeld zijn om door te klikken? Laat deze pagina’s dan intact. Het feit dat ze een overzicht bieden met links naar andere pagina’s is juist de waarde van die betreffende pagina. Dit is ook weer goed voor je bouncepercentage dus niks meer aan doen!

Vind nog meer SEO kansen

Benut nog meer SEO kansen en wend nog meer SEO bedreigingen af met deze zoekwoorden analyses:

Heb je vragen over één van deze zoekwoorden analyses? Wij beantwoorden deze graag in de chat onderaan deze pagina. Zijn we offline? Neem dan contact met ons op.

Zoekwoorden onderzoek template

Deze Excel template koppelt alle nodige zoekwoord data voor jou. De gecombineerde data geeft je nieuwe, unieke inzichten die je alleen kan opdoen met deze verrijkte gegevens. Zoekwoorden onderzoek uitvoeren was nog nooit zo makkelijk!

advies nodig?

Ben jij klaar om jouw online marketing te versterken?

Share This