Zoekwoorden analyse
Zoekwoord kannibalisatie verhelpen
Je bent hier: Home » SEO » Zoekwoorden analyse »
De analyse: isoleren van zoekwoord kannibalisatie
Met behulp van deze zoekwoorden analyse isoleren we zoekwoord kannibalisatie. Dit betekent dat je meerdere pagina’s hebt die ranken voor hetzelfde zoekwoord. Ze eten dus eigenlijk elkaars waarde op, vandaar het woord ‘kannibalisatie’.
Waarom belangrijk?
Wanneer je veel content hebt dan ligt zoekwoord kannibalisatie altijd op de loer. Je target verschillende zoekwoordvarianten met verschillende pagina’s, maar soms vindt Google meerdere van deze pagina’s relevant voor één zoekwoord.
Waarom is dit erg vraag je je wellicht af? Het kan om meerdere redenen ongewenst zijn, maar de belangrijkste is dat je met één sterke pagina meer kans hebt op een hoge ranking dan met twee of meerdere minder sterke pagina’s. Dit geldt zowel voor de kansen op contentniveau als de kansen op linkniveau.
- Wanneer het zinnig is om de content van de rankende pagina’s samen te voegen, dan heb je content technisch een completere pagina. Google waardeert dit. Er zijn in diverse SEO onderzoeken sterke positieve correlaties gevonden tussen de lengte van teksten en goede rankings.
- Wanneer de linkkracht naar één webpagina gaat dan is dit krachtiger dan dat deze linkkracht verdeeld wordt over meerdere pagina’s.
Om bovenstaande twee redenen kun je wellicht van twee middelmatige rankings, één goede ranking maken. Dit levert bijna altijd meer verkeer op. We lichten dit toe met een rekenvoorbeeld.
Rekenvoorbeeld
Een rekenvoorbeeldje met data van het Advanced Web Ranking onderzoek naar CTR van top 10 rankings:
Stel, je hebt nu een positie 6 en een positie 8 ranking op een bepaald zoekwoord met een volume van 1000 zoekopdrachten per maand. Door deze twee pagina’s slim te combineren heb je een rijkere pagina qua content en ontvangt deze pagina de dubbele link equity. Hierdoor weet je de twee rankings van positie 6 en positie 8 om te buigen naar één positie 2 ranking.
- In de oude situatie ontving je: 3,91% (ranking #6) + 2,36% (ranking #8) van 1000 zoekopdrachten = 63 bezoekers per maand
- In de nieuwe situatie ontvang je: 16,9% (ranking #2) van 1000 zoekopdrachten = 169 bezoekers per maand
Deze verbetering levert je dus ongeveer meer dan 100 bezoekers per maand extra op. Als je er zelfs een positie 1 ranking van zou kunnen maken dan levert je dat ongeveer 35,58% van 1000 zoekopdrachten = 356 bezoekers per maand op. Dat is ten opzichte van de 63 bezoekers in de oude situatie een stijging van 465%!
Er is nog een ander voordeel: er kan op deze manier geen verwarring meer bestaan bij bezoekers over op welke pagina zij moeten zijn bij het gegeven zoekwoord.
Werkwijze
Je hebt voor deze analyse een overzicht nodig van zoekwoorden die meerdere rankende pagina’s hebben. In de Sterkon zoekwoorden template (vanaf v1.4) vind je deze analyse op het tabblad ‘zoekwoorden kannibalisatie’.
De draaitabel op dit tabblad is reeds gesorteerd op het aantal rankende pagina’s per zoekwoord. Dit betekent dat de zoekwoorden die de meeste rankende pagina’s op hun naam hebben, automatisch bovenaan staan. Je hoeft alleen maar de draaitabel te verversen door op ctrl-alt-F5 te drukken.
Zoekwoorden kannibalisatie is niet in alle gevallen slecht, daarom kun je voor het desgewenst zoekwoorden (kolom A) wegfilteren die niet interessant zijn voor de analyse. Denk voorbeeld aan zoekwoorden waarin je product-, merk- of bedrijfsnaam voorkomt.
Voorbeeld van de zoekwoorden analyse die zoekwoord kannibalisatie in beeld brengt. In dit geval zijn er twee zoekwoorden gevonden die meer dan één rankende pagina op hun naam hebben.
SEO verbeteractie
Indien je interessante zoekwoorden hebt gevonden die ongewenste zoekwoord kannibalisatie hebben, dan heb je drie opties:
- De pagina’s qua content samenvoegen en op de oude URL’s een 301 redirect toepassen (naar de overgebleven URL). De oude pagina’s zijn dan niet meer te bezoeken, want bezoekers worden nu automatisch doorgestuurd naar de nieuwe, samengevoegde pagina.
- De pagina’s die je wil verwijderen uit de Google index intact laten, maar voorzien van een canonical tag naar de gewenste URL. Hiermee wijs je één pagina aan als het origineel en stroomt alle link equity van de andere pagina’s naar die pagina. Je kan nu ook naar wens content overhevelen van de kopie pagina’s naar de originele pagina’s.
Kies voor optie 2 wanneer je wil dat de pagina’s die je verwijdert uit de Google index, nog wel te bezoeken zijn door mensen. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer je een dergelijke pagina gebruikt als landingspagina voor een campagne.
Vind nog meer SEO kansen
Benut nog meer SEO kansen en wend nog meer SEO bedreigingen af met deze zoekwoorden analyses:
- Pagina 2 SEO ranking verbeteren
- Google ranking #6 t/m #10 verbeteren
- Content kansen vinden
- Concurrentie analyse
- Pagina’s met te laag CTR verbeteren
- Pagina’s met te hoog bounce rate verbeteren
- Pagina’s met te lage gemiddelde tijd op pagina verbeteren
- Ongewenste rankings corrigeren
Heb je vragen over één van deze zoekwoorden analyses? Wij beantwoorden deze graag in de chat onderaan deze pagina. Zijn we offline? Neem dan contact met ons op.