Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn termen die mensen gebruiken in zoekmachines om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Een zoekwoord kan bestaan uit één woord, of uit meerdere woorden. Dit kan een beetje verwarrend zijn, daarom spreken sommige mensen liever van zoektermen of zoekopdrachten.
Zoekwoorden worden vaak ingetypt, maar het komt steeds vaker voor dat zoekwoorden worden ingesproken. Virtual assistants, zoals Google Assistant en Amazon Alexa nemen namelijk in populariteit toe. Bij deze assistenten typ je de zoekwoorden niet in, maar spreek je ze in.
Zoekwoorden voor SEO
Wie aan zoekwoorden denkt, denkt aan SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit is niet gek, want ze spelen een cruciale rol wanneer je het aantal bezoekers naar je website, via zoekmachines, wil verhogen.
Zoekmachines zoals Google zijn tegenwoordig zo geavanceerd dat je geen SEO meer kan doen voor slechts één zoekwoord tegelijk. Google analyseert miljarden websites en legt zo semantische relaties tussen woorden. Google bepaalt zo welke woorden inhoudelijk sterk gerelateerd zijn aan elkaar.
Het advies is daarom om te werken met zoekwoordclusters: een groepje woorden die sterk gerelateerd zijn aan elkaar. Je leert meer over SEO en de invloed van zoekwoorden op onze SEO kennispagina.
Zoekwoorden voor Google Ads (SEA)
Ook Google Ads (voorheen AdWords) is grotendeels gebaseerd op zoekwoorden. Dit is zeker zo wanneer je adverteert in het zoeknetwerk van Google.
Advertenties op google.nl worden meestal geactiveerd op basis van zoekwoorden. In de Google Ads omgeving bepaal jij precies welke woorden je advertenties triggeren en welke woorden juist niet. Zo zorg je ervoor dat je alleen betaalt voor zoekwoorden die relevant zijn voor jouw vakgebied.
Het is dus belangrijk om niet alleen voor SEO, maar ook voor Google Ads de juiste zoekwoorden te kiezen. Hoe je dat doet dat lees je hieronder.
Maar ook: gevoel met de markt
Dat zoekwoorden belangrijk zijn voor SEO en SEA dat weten de meeste mensen wel. Maar wist jij ook dat ze belangrijk zijn voor andere marketingactiviteiten en zelfs voor verkoop?
Meer dan 70% van alle aankopen, start met een online zoekopdracht. Dit betekent dat je veel kan leren van de zoekwoorden die jouw (potentiële) klanten gebruiken. Je kan er behoeftes, vragen, problemen en ambities uithalen. Waardevolle informatie voor jouw business dus!
Hoe bepaal je zoekwoorden?
Het bepalen van de juiste zoekwoorden is dus belangrijk voor Marketing en voor Verkoop. Maar hoe bepaal je dat? Het antwoord is even simpel als dat het complex is: je doet hier gericht onderzoek naar.
Zoekwoorden onderzoek
Lees verder op onze pagina’s:
Zoekwoorden ranking
Een zoekwoorden ranking is de positie van jouw website in de zoekmachineresultaten voor een bepaald woord. Wanneer we spreken over zoekwoorden rankings dan hebben we het meestal over de organische of natuurlijke rankings. Dit wil zeggen: de posities in de zoekmachines waarvoor je niet betaalt!
Echter, ook voor advertenties heb je zoekwoorden rankings. Google Ads geeft meestal drie of vier advertenties weer bovenaan de zoekresultaten. Soms staan er ook nog advertenties aan de rechterkant of onderkant van de pagina.
De Google advertenties die bovenaan staan, staan ook echt bovenaan. Dus nog voor de organische resultaten. Je kan dus een nummer een, nummer twee, nummer drie en in sommige gevallen een nummer vier positie hebben in Google Ads.
Ondanks dat Google Ads advertenties meestal bovenaan staan, beginnen we met organische rankings opnieuw te tellen. Dus de eerste organische positie noemen we de nummer één positie. De redenen hiervoor zijn divers: het aantal advertenties van Google Ads is nooit hetzelfde en bovendien tonen diverse onderzoeken aan dat veel meer mensen klikken op de organische resultaten dan op de betaalde resultaten.
Long tail vs fat head zoekwoorden
In de inleiding van deze kennispagina heb je al kunnen lezen dat een zoekwoord uit één of meerdere woorden kan bestaan. Om aan te geven of een zoekwoord kort of lang is, heeft het SEO bedrijf Moz de termen fat head, chunky middle en long tail bedacht.
- Fat head zoekwoorden zijn hele korte zoekwoorden van één woord.
- Chunky middle zoekwoorden zijn wat langere zoekwoorden, vaak twee woorden.
- Long tail zoekwoorden zijn lange zoekwoorden, drie of meer woorden.
Fat head zoekwoorden
Fat head zoekwoorden bestaan uit één woord. Ongeveer 18% van alle zoekwoorden is zo’n zoekwoord. Fat head zoekwoorden hebben vaak een zeer hoog zoekvolume. Zo zoeken bijvoorbeeld 74.000 mensen per maand op het zoekwoord ‘schoenen’. Het kan verleidelijk zijn om te denken: “op dat soort woorden wil ik ranken”. Maar er zijn twee belangrijke redenen om juist niet deze ambitie te hebben:
- De concurrentie is moordend op fat head zoekwoorden. Alleen hele sterke websites staan op pagina 1 van Google.
- De zoekintentie van de zoeker is helemaal niet duidelijk bij deze woorden. Want als iemand Googelt op ‘schoenen’, wat zoekt hij dan? Mannenschoenen, vrouwenschoenen, hoge schoenen, lage schoenen? Wil hij nu schoenen kopen? Of zoekt hij nog inspiratie? Je weet eigenlijk bijna niets. De meeste mensen die Googelen op een fat head zoekwoord, Googelen een paar minuten later met een gerichter zoekwoord.
Chunky middle zoekwoorden
Chunky middle zoekwoorden bestaan in de regel uit 2 woorden. Bij deze zoekwoorden is het al een stuk duidelijker waar men naar op zoek is. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 11% van de zoekwoorden een chunky middle zoekwoord is.
Een voorbeeld van een chunky middle zoekwoord zou kunnen zijn: ‘Nike schoenen’. Bij dit zoekwoord heb je al een aardig idee van de zoekintentie. We weten het type schoen (sportief) en we weten het merk (Nike). We weten echter nog niet of het mannen of vrouwen schoenen moeten zijn en of er een koopintentie is. Veel mensen Googelen om inspiratie op te doen bijvoorbeeld.
Long tail zoekwoorden
We spreken van long tail zoekwoorden wanneer een zoekwoord uit drie of meer woorden bestaat. Het zoekvolume is een stuk lager dan van fat head en chunky middle zoekwoorden, maar meer dan 70% van alle zoekopdrachten is een long tail zoekwoord!
Een voorbeeld van een long tail zoekwoord is: ‘heren Nike schoenen kopen’.
Nu begrijp je wellicht beter waarom long tail zoekwoorden interessant zijn. Individueel hebben ze niet veel volume, maar bij elkaar opgeteld, vormen ze een groot deel van alle zoekopdrachten. Er zijn tig varianten op het zoekwoord die precies dezelfde zoekintentie hebben. Denk maar aan ‘mannen Nike schoenen kopen’, of ‘Nikes voor mannen kopen’.
Daarnaast is het heel erg duidelijk wat de intentie van de zoeker precies is. In bovenstaand voorbeeld zoekt men herenschoenen van het merk Nike en wil men hoogst waarschijnlijk direct kopen.
Long tail zoekwoorden nemen toe
In de inleiding van dit artikel heb je kunnen lezen dat virtuele assistenten zoals Google Assistant en Amazon Alexa steeds populairder worden. Hierdoor neemt het aantal long tail zoekwoorden alleen maar toe. Want als je zoekwoorden inspreekt in plaats van intypt, dan wordt het heel natuurlijk om volwaardige zinnen te gebruiken als zoekwoord. Dit zijn per definitie long tail zoekwoorden. Onderschat de long tail daarom niet!
Herkomst long tail
De term long tail is niet verzonnen door de SEO wereld, maar komt uit de statistiek- en bedrijfswereld. Het komt namelijk veel vaker voor dat een verdeling een lange staart heeft. Bijvoorbeeld bij de verkoop van niche producten. De vraag naar één niche product is laag, maar tel je de totale vraag naar deze producten op dan vertegenwoordigen ze een groot deel van de markt.
Zoekwoorden tools
Zoekwoorden tools helpen je bij het uitvoeren van onderzoek. Ze vallen onder de categorie SEO tools, omdat ze vaak meer functionaliteit hebben dan alleen zoekwoordfunctionaliteit.
Een aantal functionaliteiten van dergelijke tools zijn:
Genereren van zoekwoordideeën
Zoekwoorden tools helpen je bij het vinden van nieuwe zoekwoordideeen. Op basis van woorden die jij ingeeft in de tool, genereert de tool nieuwe ideeën. Vaak zijn dit long tail varianten van het zoekwoord dat je hebt ingegeven. Geavanceerde tools zoals de Zoekwoordplanner van Google Ads geeft ook ideeën op basis van semantische relatie.
Zoekwoordvolume
Een zoekwoorden tool geeft nagenoeg altijd een indicatie van het zoekvolume van de zoekwoorden. Het aantal is altijd een maandelijks aantal. Dus als er 500 staat dat betekent dit dat 500 mensen per maand op dat zoekwoord zoeken.
Zoekwoordmoeilijkheid
Enkele tools (meestal de betaalde) geven ook een factor voor de SEO moeilijkheid van het zoekwoord. Met de combinatie van volume en moeilijkheid kun jij een goede afweging maken of het woord interessant is om op te richten met je content.
Rank tracking
Rank tracking betekent dat je inzichtelijk maakt wat de organische ranking van jouw website is op diverse zoekwoorden. Zo breng je in beeld hoe jouw website presteert op het gebied van SEO.
Het is niet alleen interessant om je eigen rankings bij te houden, maar ook die van je concurrenten. Zo weet je hoe je concurrenten het doen en kun je hun contentstrategieën achterhalen.