Kennispagina

Handleiding: zoekwoorden onderzoek uitvoeren

Met deze 8 gedetailleerde stappen voer jij een solide zoekwoorden onderzoek uit.

Je bent hier: Home » SEO » Zoekwoorden » Handleiding: zoekwoorden onderzoek uitvoeren

Word een zoekwoorden pro!

In deze handleiding leer je van A tot Z hoe je een solide zoekwoorden onderzoek uitvoert. Bij het volgen van deze handleiding ga je drie belangrijke type gegevens verbinden die de ingrediënten vormen voor een SEO contentstrategie:

  • Zoekgedrag (vraag)
  • Concurrentiegraad (aanbod)
  • Huidige prestaties van je eigen website

Is het voor jou nog niet helemaal duidelijk wat een zoekwoorden onderzoek precies is en waarom je het zou moeten uitvoeren? Lees dan onze kennispagina over zoekwoorden onderzoek. Of lees eerst meer over zoekwoorden.

Zoekwoorden onderzoek template van Sterkon

Wat heb je nodig?

Voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek heb je vier dingen nodig: enkele SEO tools, Excel, een template en niet te vergeten: tijd!

SEO tools

Je hebt enkele SEO tools nodig. We laten zowel betaalde als gratis SEO tools de revue passeren.

Spreadsheet

Dit zoekwoorden onderzoek maak je het beste in een spreadsheet. Hiermee kun je rekenen, sorteren en filteren.

Template

Je koppelt alle zoekwoorddata snel en gemakkelijk met de Sterkon zoekwoorden onderzoek template!

Tijd

Het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek kost tijd. Houd rekening met minimaal 15 uur.

Enkele SEO tools

In deze handleiding maken we gebruik van gratis zoekwoorden tools, maar ook van één betaalde tool, namelijk SEMrush. Wil je niet betalen voor een SEO tool? Maak je geen zorgen. Gratis zoekwoorden onderzoek uitvoeren is wel degelijk mogelijk! Wij vermelden gratis SEO tool alternatieven bij iedere stap waarbij we SEMrush gebruiken. Houd er wel rekening mee dat je dan meer tijd nodig hebt en dat je sommige inzichten gaat missen (zoals je actuele rankings).

Spreadsheet programma

De zoekwoorden template waar wij in deze handleiding gebruik van maken, is gebouwd in Microsoft Excel. Niet in het bezit van Excel? Geen probleem: importeer het bestand dan in het gratis Google Spreadsheets.

Sterkon template

De Sterkon Zoekwoorden Onderzoek Template zit vol met slimmigheden die jou helpen om de inzichten te krijgen die je nodig hebt. Zo koppelt deze template verschillende databronnen automatisch aan elkaar. Je leest verderop in deze handleiding alles over de template en je kan hem helemaal gratis downloaden!

Handleiding zoekwoorden onderzoek uitvoeren

Tijd

Neem de tijd om dit onderzoek goed te verrichten. Je zult er nog lang profijt van hebben. Houd rekening met ongeveer 15 uur voor een solide 1e versie van het zoekwoorden onderzoek. Daarna breid je het onderzoek continu in kleinere stapjes uit. Zo houd je het up-to-date en wordt het onderzoek steeds completer. 15 uur is veel tijd, maar het eindresultaat is wat ons betreft alle tijd waard! Een solide zoekwoorden onderzoek vormt de basis voor een SEO contentstrategie, maar het is ook waardevol voor andere marketing en sales disciplines.

Overzicht stappenplan

inventarisatie_eigen_websiteDeze handleiding bestaat uit 8 stappen die jij doorloopt om een solide zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Hieronder vind je een kort overzicht van de te volgen stappen.

De stappen

  1. Inventarisatie zoekwoordgebruik eigen website.
  2. Inventarisatie zoekwoordgebruik concurrentie.
  3. Zoekwoorduitbreiding en -verbreding.
  4. Ophalen actuele rankings eigen website.
  5. Ophalen actuele rankings concurrentie.
  6. Ophalen van Google Analytics data over paginaprestaties.
  7. Ophalen van Google Search Console data over zoekwoordprestaties.
  8. Alle data verbinden/koppelen in een zoekwoorden onderzoek template in Excel.

Heb je vragen of kom je er niet uit? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag. We gaan van start. Succes!

Stap 1: Inventarisatie zoekwoordgebruik eigen website

We beginnen met een uitgebreide inventarisatie van het eigen zoekwoordengebruik van je organisatie. Heb je een uitgebreide website? Dan kun je je eventueel beperken tot je website. Heb je een bescheiden website? Dan adviseren wij om ook te kijken naar brochures, handleidingen, white papers. Alles wat maar voor handen is, waar relevante terminologie in kan staan. Vooral inhoudelijke documenten zoals white papers zijn vaak een waardevolle bron van zoekwoorden.

Quick wins

Met een SEO tool zoals SEMrush ben je in staat om quick wins te maken. Je kan bijvoorbeeld binnen een paar minuten een export maken van alle zoekwoorden waar jouw website nu op rankt in Google. Je ontkomt er echter niet aan om belangrijke pagina’s handmatig door te lezen en zo cruciale zoekwoorden te noteren, want er zullen genoeg zoekwoorden zijn waar je nog helemaal niet op rankt. Juist deze zoekwoorden wil je ook opnemen in je zoekwoorden onderzoek!

Vermijd te algemene woorden

In deze fase schrijf je alle woorden op waarvan je denkt dat er in Google op gezocht zou kunnen worden. Vermijd echter te algemene woorden zoals: service, software, schoenen etc. Op deze woorden wordt wel veel gezocht, maar het is niet realistisch dat jouw website hier op gaat ranken (of je moet Wikipedia heten). Bovendien is de zoekintentie zoek (pun intended 😊) bij dit soort zoekwoorden. Mensen gebruiken generieke zoekwoorden namelijk als ze nog niet weten wat ze precies zoeken. In 99 van de 100 gevallen, volgt er één of meerdere gerichtere zoekopdrachten, zodra ze dit beter in beeld hebben.

↑ Terug naar het overzicht stappenplan

Stap 2: Inventarisatie zoekwoordgebruik concurrentie

Wat je in stap 1 hebt gedaan met je eigen website en communicatiemiddelen, ga je ook doen bij je belangrijkste concurrenten. Het vakjargon en terminologiegebruik in jouw organisatie is ergens ontstaan en door de jaren heen geëvolueerd. Weet jij precies waar namen/termen vandaan komen? Precies, maar toch gebruikt iedereen ze! Dit is ook het geval bij je concurrenten. De kans is groot dat zij voor veel zaken net even een ander woord gebruiken dan in jouw organisatie. Ook deze woorden wil je opnemen in je zoekwoorden onderzoek, want wellicht komt hun terminologie dichter in de buurt bij het zoekgedrag van jouw doelgroep.

Kijk verder dan de website

Als je tijd hebt, kijk dan verder dan de website van je concurrenten. Lees ook hun brochures, white papers, handleidingen etc. door en noteer de zoekwoorden. Ook hier kan een SEO tool zoals SEMrush je veel tijd besparen. Je kan bijvoorbeeld in SEMrush een concurrentierapport maken waarop in één oogopslag duidelijk wordt waar jouw website en hun websites op ranken (zie stap 5 van deze handleiding). Zo kun je snel zien welke zoekwoorden jullie gemeenschappelijk hebben, maar ook juist welke niet. Dit biedt waardevolle inzichten voor je zoekwoorden onderzoek.

Tip

Het ligt voor de hand om te kijken naar je concurrenten die je het meest tegenkomt in de markt, maar vergeet niet om ook je online concurrenten onder de loep te nemen. Dit zijn (deels) andere organisaties dan je traditionele concurrenten. Pak een paar zoekwoorden die het meest belangrijk zijn voor jouw werkveld en voer deze in bij Google. Noteer de zoekwoorden van de webpagina’s die in de top 10 van Google staan voor die zoektermen. Gebruik Incognito (Chrome), InPrivate (Edge) of Privévenster (Firefox) van je browser om te voorkomen dat de zoekresultaten worden beïnvloed door eerdere zoekopdrachten of bezochte websites.

Zoekwoorden van online concurrenten onder de loep
Online concurrenten op het zoekwoord: ERP

Stap 3: Zoekwoorduitbreiding en -verbreding

Als het goed is, heb je nu een overzicht van de belangrijkste zoekwoorden van je eigen organisatie en van je concurrenten. Nu wordt het tijd om SEO tools in te zetten om nieuwe zoekwoord ideeën te genereren. Op deze manier breid je het zoekwoorden onderzoek fors uit met nieuwe woorden.

Belangrijk: zoekwoordmoeilijkheid

Het is belangrijk om een SEO tool te gebruiken die behalve volume, ook de zoekwoordmoeilijkheid ophaalt. Dit is namelijk het concurrentieaspect van het zoekwoord. De SEO tool analyseert de eerste pagina van Google en geeft een moeilijkheidsfactor terug. Bij de meeste SEO tools is dit een cijfer van 1-100, waarbij 1 betekent dat het zoekwoord nagenoeg geen concurrentie heeft en 100 betekent dat het zoekwoord de zwaarste vorm van concurrentie heeft.

SEO tools kijken vooral naar de domein autoriteit van online concurrenten. Hoe hoger de autoriteit van websites in de top 10, hoe moeilijker het zal zijn om een top 10 positie te bemachtigen.

Welke SEO tools voor zoekwoorduitbreiding?

Indien je zoekwoordmoeilijkheid wil meenemen in je zoekwoorden onderzoek, kom je al snel uit bij een betaalde SEO tools. Goede voorbeelden zijn SEMrush en Moz Pro. Heb je op dit moment geen budget voor een SEO tool? Wij hebben een mooi gratis alternatief!

SEMrush

SEMrush is een goede all-in-one SEO tool om in huis te hebben. De tool zit volgebouwd met diverse SEO rapportages, waaronder meerdere zoekwoorden rapportages. Je bent in staat om in bulk zoekwoordvolumes en moeilijkheidsfactoren (concurrentie) op te halen. Daarnaast kun je ook je zoekwoorden onderzoek uitbreiden door te checken op welke zoekwoorden je concurrenten ranken. In een paar seconden heb je honderden (of soms duizenden) zoekwoorden waar je concurrenten op ranken en dus ook bezoekers op binnenhalen. Erg waardevol! Aandachtspunten bij SEMrush exports:

  • Staat Excel op taal Nederlands? Dan heb je een extra handeling nodig. De zoekwoordmoeilijkheid (keyword difficulty) staat in Amerikaanse notatie. Dit wil zeggen dat het decimaalteken een punt is in plaats van een komma. Om dit te verhelpen selecteer je de gehele kolom en druk je op Ctrl-H. Vul bij ‘zoeken naar’ een punt in en bij ‘vervangen door’ een komma. Kies vervolgens voor ‘alles vervangen’. Alle punten zijn nu komma’s.
  • De zoekwoordvolumes in de exports worden door Excel gezien als tekst in plaats van een getal. Om dit te verhelpen selecteer je alle zoekwoordvolumes (slepen, of in rij 2 gaan staan en Ctrl-Shift-down) en klik je helemaal bovenaan in de selectie op het foutsymbool (gevarendriehoek met uitroepteken). Klik vervolgens op ‘converteren naar getal’. Het kan even duren voordat deze bewerking is afgerond.

Tip

Op het moment van schrijven van dit artikel is de Keyword Magic tool van SEMrush gratis te proberen wanneer je een account aanmaakt. Je bent dan in staat om zoekwoord ideeën, inclusief zoekwoordmoeilijkheidsfactor op te halen en  te exporteren naar Excel.

Zoekwoorden onderzoek uitvoeren met de Keyword Magic Tool van SEMrush
Zoekwoorduitbreiding met de Keyword Magic Tool in SEMrush.

Moz Pro

Moz (voorheen SEOmoz) is net als SEMrush één van de Amerikaanse leiders in de SEO wereld. Moz Pro is dan ook een zeer complete tool die soortgelijke functionaliteiten biedt als SEMrush. Echter, wij hebben wat testen uitgevoerd met deze tool en voor Nederlandse zoekwoorden mist de tool vaak data (no data). De verwachting is dat Moz dit zal oplossen, maar tot die tijd: check de gratis versie van de keyword explorer om te zien of je de data krijgt die je nodig hebt.

Gratis alternatief 1: Google Zoekwoordplanner

Waar beter om zoekwoord data op te halen, dan bij Google zelf?!? Met de Zoekwoordplanner van Google Ads kun je dit! We zetten de voordelen en nadelen op een rij: Voordelen:

  • Zoekvolumes van Google zelf (zie kanttekening bij nadelen).
  • Goede zoekwoord ideeën op basis van de zoekwoorden die je intypt.

Nadelen:

  • Zoekvolumes worden alleen weergegeven als je actief adverteert bij Google Ads (voorheen AdWords). Doe je dit niet dan zie je slechts grove indicaties, zoals 1k-10k.
  • Het is niet meer mogelijk om grote hoeveelheden zoekwoorden in één keer in de tool te plakken om zoekwoordvolumes te krijgen. Als je geen actieve advertenties hebt dan kun je er maximaal drie tegelijk opvragen. Heb je wel actieve advertenties dan zijn dit er tien (nog steeds niet veel). Het is daarom arbeidsintensiever om te werken met de Zoekwoordplanner dan met een tool als SEMrush.
  • Google telt de zoekvolumes van sterk gerelateerde zoekwoorden bij elkaar op waardoor de individuele zoekvolumes niet meer zichtbaar zijn.
  • Google laat zoekwoorden waarvan zij denken dat deze slecht zullen presteren in Google Ads, niet zien.

Tip

Tip voor Google Zoekwoordplanner: Vul maar één (belangrijk) zoekwoord in en exporteer alle ideeën die de Zoekwoordplanner je geeft naar Excel. Scheidt het kaf van het koren in Excel en herhaal deze stappen totdat je een behoorlijk zoekwoorden aantal hebt.

Zoekwoordplanner van Google Ads
Twee belangrijke beperkingen van de Zoekwoordplanner van Google Ads: als je niet actief adverteert zie je slechts een (te) grove indicatie van het zoekvolume. Daarnaast worden zoekvolumes van sterk gerelateerde zoekwoorden bij elkaar opgeteld. In dit geval worden de zoekvolumes van SEO en zoekmachine optimalisatie bij elkaar opgeteld. Een sterke hint dat Google deze woorden ziet als synoniem of gelijkwaardig.

Gratis alternatief 2: Ubersuggest

Ubersuggest haalt de data rechtstreeks op bij Google (via de API). Bovendien is Ubersuggest recentelijk helemaal vernieuwd en geeft het programma zelfs een moeilijkheidsfactor per zoekwoord. Hiermee is het een mooi alternatief op de Zoekwoordplanner. Voordelen:

  • Je hoeft niet actief te adverteren bij Google Ads om zoekvolumes in te zien.
  • Je krijgt ideeën van de Google Zoekwoordplanner en van Google suggest.

Nadelen:

  • Je kan niet meer dan één zoekwoord tegelijk invoeren om volumes terug te krijgen.

Tip

Voor Ubersuggst geldt dezelfde tip als bij Google Zoekwoordplanner.

Zoekwoorduitbreiding met Ubersuggest
Zoekwoorduitbreiding met Ubersuggest geeft wel accurate zoekvolumes.

Stap 4: Ophalen actuele rankings eigen website

Nu dat we een behoorlijke zoekwoordenselectie hebben, gaan we deze data verbinden met actuele rankings van je eigen website. Tenslotte: om te weten hoe je je doelstellingen bereikt, moet je eerst weten waar je nu staat! Deze data haal je op met een SEO tool. Tools die puur en alleen rankings ophalen, worden ook wel rank trackers genoemd. Ook hier ben je beter af met een betaalde SEO tool. We hebben een gratis alternatief voor je, maar met testen in het verleden bleek deze tool niet heel erg stabiel.

Ophalen rankings met SEMrush

Je rankings kun je met SEMrush ophalen op twee manieren:

  • Je kan zelf aangewezen zoekwoorden tracken (over een langere periode)
  • Je kan huidige rankings ophalen met een rapportage die samengesteld wordt door SEMrush op basis van de domeinnaam. SEMrush heeft (net als Google) namelijk bots/spiders die het internet in kaart brengen op het gebied van zoekwoorden en rankings.

Vooral deze laatste optie is een quick win: in één paar seconden tijd heb je een groot aantal zoekwoorden waar jouw website op rankt.

Voorbeeld inzicht in rankings SEMrush
Voorbeeld van het ophalen van rankings met SEMrush. In dit geval die van sap.com op variaties van het zoekwoord ERP.

Ophalen rankings met rank tracker

Pure rank tracker tools zijn goedkoper dan all-in-one SEO tools zoals SEMrush. Daarom hierbij twee alternatieven die je kan checken:

Gratis alternatief: Rank Checker van SEO Book

Het Amerikaanse bedrijf SEO Book heeft een gratis rank tracker, genaamd Rank Checker. Deze tool kun je downloaden na registratie. Voorheen was Rank Checker een Firefox plugin, echter Firefox laat geen plugins meer toe in de vorm van toolbars. Daarom is SEO Book uitgeweken naar een andere webbrowser genaamd: Comodo IceDragon.

↑ Terug naar het overzicht stappenplan

Stap 5: Ophalen actuele rankings concurrentie

De Sterkon zoekwoorden onderzoek template heeft een aparte tab waar je zoekwoorden analyses kan maken op basis van zoekwoorden waarop je concurrenten ranken. Deze concurrenten worden vervolgens (met hun ranks) naast elkaar gezet in de template, samen met de rankings van je eigen website. Dit is een krachtige manier om te bekijken welke zoekwoorden jullie gemeen hebben, maar ook welke vooral niet. Op deze manier kun je bijvoorbeeld analyseren op welke zoekwoorden je concurrenten wel ranken, maar jouw website niet.

SEMrush

Je hebt hiervoor echter wel een SEO tool nodig die in staat is om niet alleen je eigen rankings op te halen, maar ook die van je concurrenten. Sterkon gebruikt hiervoor het Keyword Gap rapport van SEMrush. Zet hiervoor je eigen domein in de eerste kolom en vervolgens de domeinen van vier concurrenten in de andere kolommen.

Selecteer met de cirkelpictogrammen tussen de kolommen ‘alle keywords’ om niet alleen de gemeenschappelijke zoekwoorden te zien, maar ook de zoekwoorden die jullie juist niet gemeenschappelijk hebben. Exporteer vervolgens dit rapport.

Voorbeeld van een zoekwoorden concurrentie analyse in de ERP markt.

Alternatief: Rank Tracker

Met een Rank Tracker, zoals beschreven in stap 4 ben je ook in staat om rankings van je concurrenten op te halen. Echter, het handmatige component is hierbij veel groter. Je selecteert alle zoekwoorden die getrackt moeten worden namelijk handmatig!

↑ Terug naar het overzicht stappenplan

Stap 6: Ophalen van Google Analytics data

In Google Analytics kun je in een paar stappen naar voren halen hoe specifieke pagina’s presteren in de zoekmachines. Dit rapport hebben we nodig voor het uitvoeren van het zoekwoorden onderzoek.

Aangepast rapport: organische bestemmingspagina’s

Met onderstaand aangepast rapport in Google Analytics breng je eenvoudig in beeld op welke pagina’s van je website bezoekers zijn binnengekomen via de organische (gratis) resultaten van Google. Daarnaast geeft het rapport weer hoe deze pagina’s presteren op -voor SEO- belangrijke punten, zoals bouncepercentage en gemiddelde tijd op pagina.

Na het klikken op onderstaande link, vraagt Google Analytics je in te loggen (als je nog niet ingelogd bent). Daarna kies je de Google Analytics weergave waar je dit rapport wilt gebruiken.

Download het aangepaste rapport organische bestemmingspagina’s.

Delen aangepast rapport in Google Analytics

Het aangepaste rapport blijft daarna beschikbaar via ‘Aanpassing’  → ‘Aangepaste rapporten’  → ‘Organische bestemmingspagina’s’. Je moet wel zelf nog even de periode kiezen die je wilt downloaden. Kies altijd voor de laatste volledige kalendermaand, zodat je een volle maand aan data hebt voor je zoekwoorden onderzoek. Daarna exporteer je de data met de knop in de rechterbovenhoek.

Google Analytics rapport: organisch verkeer op bestemmingspagina's
Voorbeeld van het Google Analytics rapport dat organisch verkeer filtert op bestemmingspagina’s (nieuwe website met gering aantal pagina’s).

Stap 7: Ophalen van Google Search Console data

Google Search Console heeft unieke data die standaard niet aanwezig is in Google Analytics. Voor dit zoekwoorden onderzoek willen we per zoekwoord de volgende data hebben:

  • Klikken
  • Vertoningen
  • CTR
  • Positie

We kunnen deze data uit Search Console halen, maar het meest gemakkelijk is om het uit Google Analytics te halen. Hiervoor moet je wel Google Search Console koppelen aan Google Analytics, anders is de data niet zichtbaar binnen Google Analytics.

Volg deze stappen in Google Analytics

  1. Ga via het menu naar: Acquisitie → Search Console → Zoekopdrachten
  2. Zet rijen weergeven (rechts onderaan) op 5000.
  3. Exporteer het rapport naar Excel (rechts bovenaan).

Tip

Als je net stap 6 hebt uitgevoerd van dit stappenplan dan moet je het organisch verkeer filter deactiveren (links bovenaan). Druk op het pijltje dat naar onder wijst naast ‘organisch verkeer’ → druk op verwijderen.

Tip

Sla het rapport op voor de volgende keer (rechts bovenaan).

Volg deze stappen in Google Search Console

Let op: dit zijn de te nemen stappen in de nieuwe versie van Search Console.

  1. Ga via het menu naar ‘prestaties’.
  2. Druk aan de bovenkant van het scherm op de tegels ‘gemiddelde CTR’ en ‘gemiddelde positie’.
  3. Selecteer: de meest actuele volle maand (link bovenaan).
  4. Exporteer het rapport met het download symbool (rechtsboven de tabel).

Tip

Exporteer je vanuit Google Search Console? Dan heb je geen optie voor een Excel export (.xls). Kies daarom voor CSV en gebruik de ‘tekst naar kolommen’ functie (scheidingsteken komma) in Excel om de data netjes te verdelen over de kolommen.

Stap 8: Alle data verbinden in zoekwoorden template

We zijn eindelijk aangekomen bij de laatste stap. Je hebt nu alle data die je nodig hebt om een gedegen zoekwoorden onderzoek uit te voeren, maar de data moet allemaal nog bij elkaar gebracht worden om waardevol te kunnen zijn.

Dat doen we in Excel met de Sterkon zoekwoorden onderzoek template. Deze template koppelt alle data die je in de vorige stappen hebt opgehaald. De gecombineerde data geeft je nieuwe, unieke inzichten die je alleen kan opdoen met de gecombineerde, verrijkte data! Alle gegevens komen bij elkaar in het hoofdtabblad ‘zoekwoorden onderzoek’. Doorloop daarvoor onderstaande stappen.

Kopiëren van alle data in de template

  1. Kopieer alle zoekwoorden die je in de stappen 1 t/m 3 hebt opgehaald naar het hoofdtabblad: ‘zoekwoorden onderzoek’. Kopieer alleen: zoekwoord (kolom A), Volume (kolom B) en Zoekwoordmoeilijkheid (kolom C).
  2. Kopieer nu de Google Analytics data naar het tabblad: ‘Org. Pag.prest. (Analytics)’. Let op: bewerk de uit Google Analytics geëxporteerde data niet. Laat de kolomvolgorde intact, anders werken de formules in het hoofdtabblad niet.
  3. Kopieer nu de Google Search Console data naar het tabblad: ‘Zoekw.prest. (search console)’. Ook hier dien je de kolomvolgorde intact laten.
  4. Kopieer ranking data naar het tabblad: ‘Ranks (SEMrush)’. Haal je de data uit SEMrush? Laat dan ook hier de geëxporteerde data uit SEMrush intact (in dit geval: de data uit het rapport ‘Organic research’ → ‘positions’). Haal je de data uit een andere SEO tool? Let dan op het volgende: Laat de kolom namen in rij 1 intact en zorg dat je data in kolom A het zoekwoord bevat, in kolom B de ranking/positie en in kolom G de volledige URL van de rankende pagina. Doe je dit niet dan werken de formules in het tabblad ‘zoekwoorden onderzoek’ niet correct.
  5. Kopieer nu de concurrentie data naar het tabblad: ‘Concurrentie analyse’. Laat ook hier de geëxporteerde data uit SEMrush intact. Haal je deze data ergens anders vandaan dan van SEMrush? Overschrijf kolom M & N niet! Deze kolommen bevatten formules en geven mooie inzichten.
  6. Ververs de draaitabellen op de tabbladen ‘URL aantal rankings’ en ‘URL aantal rankings 2’ door: Ctrl, Alt en F5 tegelijkertijd in te drukken (op een willekeurig tabblad want alle data wordt in 1x ververst).

 

↑ Terug naar het overzicht stappenplan

Tot slot

Gefeliciteerd! Als je alles juist hebt gekopieerd dan is alle data nu bij elkaar gebracht op het hoofdtabblad: ‘zoekwoorden onderzoek’.

Het uitvoeren van jouw zoekwoorden onderzoek is helemaal klaar! Je bent nu in staat om diverse zoekwoorden analyses te gaan maken. Met deze analyses breng je verschillende SEO kansen en bedreigingen in kaart die je gaan helpen om een realistische maar vruchtbare SEO contentstrategie uit te zetten.

Onduidelijkheden?

Ben je tijdens het uitvoeren van het onderzoek tegen problemen aangelopen? Heb je bijvoorbeeld bepaalde data niet kunnen vinden of ophalen? Sterkon helpt je graag. Stel je vraag via ons contactformulier.

Voer je het onderzoek liever niet zelf uit? Ook hier kan Sterkon jou helpen. Wij hebben al diverse zoekwoorden onderzoeken uitgevoerd en zijn er heel bedreven in geworden. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Zoekwoorden onderzoek template

Deze Excel template koppelt alle nodige zoekwoord data voor jou. De gecombineerde data geeft je nieuwe, unieke inzichten die je alleen kan opdoen met deze verrijkte gegevens. Zoekwoorden onderzoek uitvoeren was nog nooit zo makkelijk!

advies nodig?

Ben jij klaar om jouw online marketing te versterken?

Share This