Kennispagina

Zoekwoorden onderzoek

Alles wat jij wil weten over zoekwoorden onderzoek: wat is het? Waarom doen we het? En hoe voer je een solide onderzoek uit?

Je bent hier: Home » SEO » Zoekwoorden » Zoekwoorden onderzoek

Leer alles over zoekwoorden onderzoek

Hier leer jij alles wat er te leren valt op het gebied van zoekwoorden onderzoek. Lees wat een zoekwoorden onderzoek is en waarom je het zou moeten uitvoeren. Of start zelf met het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek door onze gedetailleerde handleiding te volgen.

Weet je al van de hoed en de rand? Download dan onze zoekwoorden template om alle zoekwoord data automatisch te koppelen.

Beginnen bij het begin? Lees dan eerst alles over zoekwoorden.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Lees precies wat een zoekwoorden onderzoek is en waarom je het zou moeten uitvoeren.

LEES HIERONDER MEER

Handleiding zoekwoorden onderzoek uitvoeren

Zelf een zoekwoorden onderzoek uitvoeren? Dit is de perfecte plek om te starten!

VOLG HANDLEIDING

Template zoekwoorden onderzoek

Met de Sterkon Zoekwoorden Onderzoek Template maak jij een vliegende start. De template koppelt alle data automatisch.

DOWNLOAD TEMPLATE

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek brengt in beeld welke zoekwoorden van belang zijn voor een organisatie. Een degelijk onderzoek verbindt drie belangrijke zoekwoordinzichten met elkaar:

  • Inzicht in het zoekgedrag van de klant → de vraag, hier liggen kansen!
  • Inzicht in de concurrentiegraad → het aanbod, hier liggen bedreigingen.
  • inzicht in de huidige prestaties van de eigen website → de situatie, hier sta je nu.

Waarom een zoekwoorden onderzoek uitvoeren?

Een zoekwoorden onderzoek is van cruciaal belang voor zoekmachine optimalisatie (SEO). De combinatie van kansen, bedreigingen en de huidige situatie is de juiste mix van ingrediënten die je nodig hebt voor een solide SEO contentstrategie.

Maar, vergis je niet. Veel mensen denken dat je een zoekwoorden onderzoek alleen maar uitvoert voor SEO. Niets is minder waar! Je voert het uit voor diverse online marketingactiviteiten en het is zelfs belangrijk voor offline marketing en verkoop.

Een zoekwoorden onderzoek geeft naast SEO inzichten, namelijk ook inzicht in:

  • Behoeften van de doelgroep
    Uit veel zoekopdrachten kun je een intentie of behoefte herleiden. Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoord: wat is SEO? In dit geval is de behoefte duidelijk het achterhalen van de betekenis.
  • Woord- en terminologiegebruik van de doelgroep
    In een organisatie wordt veel vakjargon en terminologie gebruikt. Maar gebruikt de doelgroep ook deze termen, of spreken zij een andere taal? Hier komt je tijdens het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek achter.
  • Slecht presterende content
    Een zoekwoorden onderzoek brengt pagina’s aan het licht die ranken in Google, maar die niet goed presteren op vlakken die belangrijk zijn voor SEO, maar die ook belangrijk zijn voor de effectiviteit van je website als geheel. Denk aan pagina’s met een hoge bounce rate, of een lage gemiddelde tijd op pagina.
  • Kansen en bedreigingen voor SEA
    Zoekwoorden zijn net zo belangrijk voor het adverteren in zoekmachines als voor SEO. Dus ook voor SEA is een gedegen zoekwoorden onderzoek cruciaal.

Hoe ziet een zoekwoorden onderzoek eruit?

Een solide zoekwoorden onderzoek krijgt vorm in een spreadsheet programma. De reden hiervoor is dat het een dergelijk programma het mogelijk maakt om zoekwoorden analyses uit te voeren op de data. Met die analyses kom je tot nieuwe inzichten.

Met behulp van een spreadsheet programma zijn we in staat om gegevens op diverse manieren te sorteren, ermee te rekenen en te filteren.

Gebruikelijke opmaak

Een zoekwoorden onderzoek zet je op, op een manier die jij fijn vindt, maar de eerste kolommen zijn vaak gelijk.

De eerste kolom van de spreadsheet bevat in de regel het zoekwoord, dit is immers de kern van het onderzoek. De tweede kolom bevat (in bijna alle gevallen) het maandelijks zoekvolume van het zoekwoord.

De kolommen die hierna komen, verschillen van onderzoek tot onderzoek. Ze zijn afhankelijk van voorkeur en het soort inzicht waarnaar je opzoek bent. Bij Sterkon zetten we in de derde kolom de concurrentiegraad (moeilijkheidsgraad) van het zoekwoord, zodat we de vierde kolom kunnen gebruiken voor een volume/moeilijkheidsfactor. Dit is bijzonder waardevol wanneer je SEO kansen in beeld wilt brengen. De kolommen die daarna komen, bevatten de huidige rankings van de zoekwoorden en de paginaprestaties die erbij horen.

Voorbeeld zoekwoorden onderzoek

In onderstaande afbeelding vind je een voorbeeld van een zoekwoorden onderzoek. De Sterkon zoekwoorden onderzoek template bevat een aantal voorbeeld zoekwoorden. Je kan de template gratis downloaden en gebruiken! 

De template koppelt alle data die je ophaalt uit SEO tools, Google Analytics en Google Search Console. De gecombineerde data geeft je nieuwe, unieke inzichten!

Voorbeeld zoekwoorden onderzoek

Kosten zoekwoorden onderzoek

De kosten voor een solide zoekwoorden onderzoek zijn niet hoog. Sterker nog: je kan een zoekwoorden onderzoek helemaal gratis uitvoeren! Toch is het aan te bevelen om een kleine investering te doen zodat het onderzoek meer inzichten geeft.

De kosten: SEO tools

De kosten voor een zoekwoorden onderzoek zitten in de tooling. Om het onderzoek uit te voeren maak je gebruik van SEO tools, of zoekwoorden tools.

De tools helpen je met het een beeld brengen van gegevens. Denk aan zoekvolume, concurrentiegraad, huidige rankings (posities in Google) etc. Verschillende SEO tools zijn gratis te gebruiken, bijvoorbeeld de Zoekwoordplanner van Google Ads.

Maar dit geldt niet voor alle tools. Een gratis zoekwoorden onderzoek is wel degelijk mogelijk, maar houdt er rekening mee dat gratis tools je meer tijd kosten en dat ze bepaalde waardevolle inzichten niet bieden. Met name het ophalen van rankings is lastig met gratis SEO tools. Je leest hier meer over in ons handleiding.

Hoe zoekwoorden onderzoek uitvoeren?

Ben je na het lezen van deze pagina klaar om je eigen zoekwoorden onderzoek uit te gaan voeren? Lees dan onze kennispagina: Handleiding: zoekwoorden onderzoek uitvoeren.

Dit heb je nodig

Om een solide zoekwoorden onderzoek uit te voeren, heb je vier dingen nodig:

  1. Een aantal SEO tools.
  2. Een spreadsheet programma.
  3. Een zoekwoorden template.
  4. Tijd: het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek is arbeidsintensief.

Zoekwoorden onderzoek template

Deze Excel template koppelt alle nodige zoekwoord data voor jou. De gecombineerde data geeft je nieuwe, unieke inzichten die je alleen kan opdoen met deze verrijkte gegevens. Zoekwoorden onderzoek uitvoeren was nog nooit zo makkelijk!

advies nodig?

Ben jij klaar om jouw online marketing te versterken?

Share This