Kennispagina
Zoekwoorden onderzoek
Je bent hier: Home » SEO » Zoekwoorden »
Leer alles over zoekwoorden onderzoek
Hier leer jij alles wat er te leren valt op het gebied van zoekwoorden onderzoek. Lees wat een zoekwoorden onderzoek is en waarom je het zou moeten uitvoeren. Of start zelf met het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek door onze gedetailleerde handleiding te volgen.
Weet je al van de hoed en de rand? Download dan onze zoekwoorden template om alle zoekwoord data automatisch te koppelen.
Beginnen bij het begin? Lees dan eerst alles over zoekwoorden.
Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Handleiding zoekwoorden onderzoek uitvoeren
Template zoekwoorden onderzoek
Wat is zoekwoorden onderzoek?
Zoekwoorden onderzoek brengt in beeld welke zoekwoorden van belang zijn voor een organisatie. Een degelijk onderzoek verbindt drie belangrijke zoekwoordinzichten met elkaar:
- Inzicht in het zoekgedrag van de klant → de vraag, hier liggen kansen!
- Inzicht in de concurrentiegraad → het aanbod, hier liggen bedreigingen.
- inzicht in de huidige prestaties van de eigen website → de situatie, hier sta je nu.
Waarom een zoekwoorden onderzoek uitvoeren?
Een zoekwoorden onderzoek is van cruciaal belang voor zoekmachine optimalisatie (SEO). De combinatie van kansen, bedreigingen en de huidige situatie is de juiste mix van ingrediënten die je nodig hebt voor een solide SEO contentstrategie.
Maar, vergis je niet. Veel mensen denken dat je een zoekwoorden onderzoek alleen maar uitvoert voor SEO. Niets is minder waar! Je voert het uit voor diverse online marketingactiviteiten en het is zelfs belangrijk voor offline marketing en verkoop.
Een zoekwoorden onderzoek geeft naast SEO inzichten, namelijk ook inzicht in:
- Behoeften van de doelgroep
Uit veel zoekopdrachten kun je een intentie of behoefte herleiden. Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoord: wat is SEO? In dit geval is de behoefte duidelijk het achterhalen van de betekenis. - Woord- en terminologiegebruik van de doelgroep
In een organisatie wordt veel vakjargon en terminologie gebruikt. Maar gebruikt de doelgroep ook deze termen, of spreken zij een andere taal? Hier komt je tijdens het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek achter. - Slecht presterende content
Een zoekwoorden onderzoek brengt pagina’s aan het licht die ranken in Google, maar die niet goed presteren op vlakken die belangrijk zijn voor SEO, maar die ook belangrijk zijn voor de effectiviteit van je website als geheel. Denk aan pagina’s met een hoge bounce rate, of een lage gemiddelde tijd op pagina. - Kansen en bedreigingen voor SEA
Zoekwoorden zijn net zo belangrijk voor het adverteren in zoekmachines als voor SEO. Dus ook voor SEA is een gedegen zoekwoorden onderzoek cruciaal.
Hoe ziet een zoekwoorden onderzoek eruit?
Een solide zoekwoorden onderzoek krijgt vorm in een spreadsheet programma. De reden hiervoor is dat het een dergelijk programma het mogelijk maakt om zoekwoorden analyses uit te voeren op de data. Met die analyses kom je tot nieuwe inzichten.
Met behulp van een spreadsheet programma zijn we in staat om gegevens op diverse manieren te sorteren, ermee te rekenen en te filteren.
Gebruikelijke opmaak
Een zoekwoorden onderzoek zet je op, op een manier die jij fijn vindt, maar de eerste kolommen zijn vaak gelijk.
De eerste kolom van de spreadsheet bevat in de regel het zoekwoord, dit is immers de kern van het onderzoek. De tweede kolom bevat (in bijna alle gevallen) het maandelijks zoekvolume van het zoekwoord.
De kolommen die hierna komen, verschillen van onderzoek tot onderzoek. Ze zijn afhankelijk van voorkeur en het soort inzicht waarnaar je opzoek bent. Bij Sterkon zetten we in de derde kolom de concurrentiegraad (moeilijkheidsgraad) van het zoekwoord, zodat we de vierde kolom kunnen gebruiken voor een volume/moeilijkheidsfactor. Dit is bijzonder waardevol wanneer je SEO kansen in beeld wilt brengen. De kolommen die daarna komen, bevatten de huidige rankings van de zoekwoorden en de paginaprestaties die erbij horen.
Voorbeeld zoekwoorden onderzoek
In onderstaande afbeelding vind je een voorbeeld van een zoekwoorden onderzoek. De Sterkon zoekwoorden onderzoek template bevat een aantal voorbeeld zoekwoorden. Je kan de template gratis downloaden en gebruiken!
De template koppelt alle data die je ophaalt uit SEO tools, Google Analytics en Google Search Console. De gecombineerde data geeft je nieuwe, unieke inzichten!
Kosten zoekwoorden onderzoek
De kosten voor een solide zoekwoorden onderzoek zijn afhankelijk van of je het zelf uitvoert of dit laat doen door een specialist. Wanneer je het zelf uitvoert dan betaal je alleen de kosten voor een SEO-tool. Het voordeel van een specialist is dat hij/zij diepgaande kennis heeft van SEO en een dergelijk onderzoek al vele malen heeft uitgevoerd.
De kosten: SEO tools
De kosten voor een zoekwoorden onderzoek zitten in de tooling. Om het onderzoek uit te voeren maak je gebruik van SEO tools, of zoekwoorden tools. Deze tools zijn niet goedkoop. Zo kost de all-in-one SEO tool SEMrush 99,- Dollar per maand. Je krijgt voor dat geld echter wel een zeer complete en professionele SEO tool waar je heel veel mee kan. Wil je laagdrempelig uitproberen wat Semrush kan betekenen voor jou? Probeer de tool via deze link 14 dagen gratis uit.
De tools helpen je met het een beeld brengen van gegevens. Denk aan zoekvolume, concurrentiegraad, huidige rankings (posities in Google) etc. Sommige SEO tools zijn gratis te gebruiken, bijvoorbeeld de Zoekwoordplanner van Google Ads. Om deze tool echt goed in te zetten, moet je wel actief adverteren bij Google. Doe je dit niet dan is de tool wel bruikbaar, maar dan krijg je alleen grove indicaties voor de zoekvolumes. In de praktijk is dit helaas slecht bruikbaar: wanneer de tool bijvoorbeeld aangeeft dat het zoekvolume van een bepaald zoekwoord 100 – 1.000 is. Dan weet je niet of er 100 keer per maand op wordt gezocht, of 999 keer. Dat maakt natuurlijk nogal een verschil!
Een gratis zoekwoorden onderzoek is dus wel degelijk mogelijk, maar houdt er rekening mee dat gratis tools je meer tijd kosten en dat ze bepaalde waardevolle inzichten niet bieden. Met name het ophalen van rankings is lastig met gratis SEO tools. Je leest hier meer over in onze handleiding.
Hoe zoekwoorden onderzoek uitvoeren?
Ben je na het lezen van deze pagina klaar om je eigen zoekwoorden onderzoek uit te gaan voeren? Lees dan onze kennispagina: Handleiding: zoekwoorden onderzoek uitvoeren.
Dit heb je nodig
Om een solide zoekwoorden onderzoek uit te voeren, heb je vier dingen nodig:
- Een aantal SEO tools.
- Een spreadsheet programma.
- Een zoekwoorden template.
- Tijd: het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek is arbeidsintensief.
Tip
Zoekwoorden onderzoek kun je zelf leren met behulp van deze website, maar met een professionele cursus leer je veel sneller! Lees alles over onze SEO maatwerk cursussen.